آفتاب

پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی به همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث

پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی به همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پیامی به همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث گفت: این همایش فرصتی تازه برای نگاهی دوباره به اهداف انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی بر مبنای آموزه‌های وحیانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«بسم‌ الله الرحمن الرحیم

در ابتدا لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران برپایی این همایش عظیم، برگزار کنندگان محققان و نویسندگان تشکر و سپاسگذاری کنم که به سراغ موضوع مهم و مبتلابهی رفتند.

همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث فرصتی تازه برای نگاهی دوباره به اهداف انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی بر مبنای آموزه‌های وحیانی است.

تفاوت نظری مکتب سیاسی اسلام و نظام اسلامی با دیگر نظریه‌ها و مکاتب مطرح دنیا در بعد پیشرفت را باید در این همایش‌ها جستجو کرد و تعریفی تازه از الگوی پیشرفت ارائه داد. الگویی که درآن از یک سو به اسم عدالت، توانمندی‌های مادی و افزایش ثروت عمومی نادیده گرفته نشود و از سوی دیگر به نام توسعه از عدالت صرف نظر نشود و فراتر از همه این‌ها سعادت بشری در زیر چرخ دنده‌های صنعت و توسعه، و رشد و رفاه و مانند آن از بین نرود.

همه‌ی ما شاهد بودیم نظام سوسیالیستی که بر مبنای نفی مالکیت خصوصی و با بهانه‌ی ایجاد عدالت بنا نهاده شده بود و شعار از هر کس به مقدار توانایی‌اش و به هر کس به مقدار نیازش را سر می‌داد دوام چندانی نیافت و دورانش برای مدت کوتاهی به پایان رسید از سوی دیگر شعارهای نظام سرمایه‌داری که توسعه را آرمان خویش قرار داده بود و همه چیز از جمله عدالت و اخلاق را به طور کلی نیز فدای آن می‌کند به رنج مضاعف توده‌ها و به برخورداری گروهی اندک از سرمایه‌داران انجامید. در این میان دولت‌هایی که با شعار دولت رفاه گروهی را مجذوب خود ساخته‌اند دچار چالش‌های تازه‌ای شده و موفق به حل همه جانبه مشکلات نشدند.

علت اصلی این ناکامی‌ها نادیده انگاشتن ارزش‌های معنوی و بیرون راندن آن از محیط توسعه و پیشرفت است و به تعبیر دیگر غفلت از نقش پروردگار در زندگی بشر و فراموشی سعادت جاودان است. دنیای مادی ما با یک چشم و آن هم تنها با چشم مادی و لذت جویی حداکثری به زندگی نگاه می‌کند و این جز یک زندگی خسته کننده و تکراری ره آوردی نخواهد داشت.

پرواضح است در محیطی که بر طبق لذت‌جویی، منفعت طلبی، سود پرستی و مصرف بیشتر کوبیده می‌شود فضیلت و تقوا، اخلاق و دگردوستی جایی ندارد چرا که از درختی که ریشه‌هایش لذت جویی و ساقه‌هایش سودپرستی است و با آب مفاخر و مصرف گرایی آبیاری می‌گردد میوه‌ای جز تبعیض و شکاف طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی نخواهد رویید.

اینجاست که باید صاحب نظران الگوی جامع اسلام را در پیشرفت تدوین کنند. نخست در ایران اسلامی به درستی اجرا نمایند. سپس آن رابه دنیا به ویژه جهان اسلام عرضه کنند.

به نظر می‌رسد عناصر تشکیل دهنده‌ی پیشرفت از نظر اهمیت یکسان نبوده و در یک رتبه قرار ندارند هر چند همه‌ی آنها پراهمیتند ولی برخی از این عناصر در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد که بدون تحقق آنها سایر تلاش‌ها ناقص و کم فایده است. لذا لازم است عزیزان این عوامل را رتبه بندی کرده اولویت‌ها را در نظر بگیرند.

بدون شک علم و آگاهی کافی، برنامه‌ریزی دقیق، فراهم ساختن ابزار لازم، مدیریت قوی، پرهیز از کارهای تکراری، تلاش در مسیر نوآوری، همت بالا، شجاعت و اراده قوی توجه قوی به ارزش‌های انسانی و اسلامی و سرانجام توکل بر خدا در سایه‌ی ایمان و تقوا تاثیر فوق‌العاده‌ای در پیشرفت دارد.

سزاوار است این اصول ده گانه مورد توجه دقیق برادران و خواهران عزیز باشد و اصول لازم دیگر را نیز بر روی آن بیفزاید. عزیزان بدانند این برنامه هم خدمتی است به پیشرفت جامعه اسلامی و کشور و هم خدمتی است به اسلام و تعلیمات آن.

بار دیگر از خداوند متعال موفقیت همه شما را در این کار مهم و سرنوشت ساز از خداوند متعال خواستارم.

انه خیر الناصر و معین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

20/ 12/ 93 مطابق با 20 جمادی‌الاولی 1436»

انتهای پیام

کد N765426

وبگردی