آفتاب
رییس جمهور پس از بازگشت از عشق‌آباد خبر داد

توافق برای افزایش دو برابری تعاملات تجاری ایران و ترکمنستان

توافق برای افزایش دو برابری تعاملات تجاری ایران و ترکمنستان

رییس جمهور گفت:‌ در سفر به ترکمنستان با مقامات این کشور به توافق رسیدیم که حجم روابط دو کشور از 3.7 میلیارد دلار به دو برابر افزایش داده و کاری کنیم که ظرف 10 سال آینده حجم روابط تجاری دو کشور به 60 میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از پایان سفر خود به ترکمنستان و در پاویون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این سفر جلسات و دیدارهای خوبی با رییس جمهور و مقامات دولتی ترکمنستان داشته است اظهار کرد:‌ ما دیداری هم با بازرگانان و تجار ایرانی و ترکمنی داشتیم و برای ما مهم است که شرایطی فراهم کنیم تا سرمایه گذاران، کالاها و خدمات ما به کشورهای همسایه مثل ترکمنستان صادر شود.

وی در ادامه افزود: در این سفر همچنین توافق کردیم که تردد بار و مسافر را افزایش دهیم. اکنون میزان باری که از طریق ریل‌ها از ترکمنستان به جنوب کشور منتقل می‌شود حدود 2 میلیون تن است که این حجم را به 10 میلیون تن می‌رسانیم و همچنین تردد کامیون‌ها را از 500 کامیون به 1000 کامیون افزایش می‌دهیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه در این سفر بنا شد تسهیلاتی در روادید بازرگانان ایجاد شود، خاطرنشان کرد:‌ در زمینه مساله انرژی هم بحث مفصلی صورت گرفت. پیشنهاد کردیم که ایران مسیر ترانزیت انرژی ترکمنستان باشد. همچنین مطرح کردیم که ایران برق ترکمنستان را می‌خرد و ما یا در داخل این برق را مصرف کرده یا آن را ترانزیت می‌کنیم. در زمینه خدمات فنی و مهندسی نیز بحث‌های خوبی مطرح شد.

رییس جمهور در ادامه افزود: رییس جمهور ترکمنستان لیستی از فعالیت‌هایی که تجار ایرانی می‌توانند در این کشور داشته باشند، ارائه کرد. وی خواهان فعالیت بیشتر تجار ایرانی در ترکمنستان بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ترکمنستان برای برگزاری مسابقات ورزشی در سال 2017 برنامه‌های مفصلی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها دارد خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند در این ساخت و سازها مشارکت داشته باشد.

روحانی همچنین اظهار کرد:‌ رییس جمهور ترکمنستان مطرح کرده که این کشور از کشورهای چین،‌ کره، روسیه و ایران اتوبوس وارد می‌کرده که اتوبوس ایرانی از نظر آن‌ها کیفیت بهتری داشته و خواهان این بودند که واردات اتوبوس را از ایران افزایش دهیم. همچنین در زمینه گردشگری سلامت نیز بحث شد و ما پیشنهاد دادیم که ترکمنستان از امکانات بهداشتی و درمانی ایران استفاده کند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه ساخت نیروگاه‌ها و پتروشیمی نیز توافقات خوبی انجام گرفت افزود: ما روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی نیز با ترکمنستان داریم و آن‌ها در زمینه فناوری‌های نوین علاقه به همکاری با ایران را دارند.

روحانی در تشریح سایر دستاوردهای این سفر خاطرنشان کرد: در زمینه دریای خزر و حل مشکلات این دریا هم بحث‌های مفصلی انجام گرفت و ما بنا داریم سرمایه گذاری مشترکی در این دریا داشته باشیم. ترکمنستان هم خواهان افزایش قراردادهای دریایی است. در این زمینه ما تفاهم‌نامه‌هایی درباره شهرهای ساحلی دو کشور امضا کردیم. در مجموع 19 سند میان دو کشور امضا شد.

وی در ادامه افزود: مسیر توسعه روابط دو کشور به خوبی پیش می‌رود و هم ظرفیت برای توسعه روابط سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و هم اراده سیاسی برای توسعه روابط وجود دارد.

رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد:‌ ترکمنستان از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرد و ما هم از تفکر صلح‌طلبی و بی طرفی آن‌ها حمایت کردیم. ما امیدواریم روابط خود را با همسایگان خود توسعه دهیم.

انتهای پیام

کد N765263

وبگردی