آفتاب

ژاپن به دنبال بسط نقش خود در امنیت دریای چین جنوبی

ژاپن به دنبال بسط نقش خود در امنیت دریای چین جنوبی

"هفتاد سال پس از بیرون رانده شدن نیروهای امپراتوری ژاپن از دریای چین جنوبی، ژاپن به آرامی و در سکوت در حال حرکت به سوی همین منطقه و برقراری روابط امنیتی با ویتنام و فیلیپین به عنوان دو کشور جنوب شرق آسیاست که تلاش می‌کنند تا با جاه طلبی‌های منطقه‌ای چین مقابله کنند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری ای بی سی، همکاری امنیتی توکیو فراگیر و عمومی است؛ ژاپن به تامین قایق‌های گشت زنی برای این دو کشور می‌پردازد در حالیکه به دنبال برگزاری نخستین رزمایش‌های دریایی با فیلیپین در چند ماه آتی است. پزشکان ارتش ژاپن حتی به زیردریایی سواران ویتنامی درباره چگونگی مقابله با دریازدگی و بیماری مشاوره می‌دهند.

ژاپن با در نظر گرفتن واکنش چین، به تامین این کمک در این شرایط بحرانی و تنش‌زا می‌پردازد. دولت‌های مانیل و هانوی مخالف تسلط و نفوذ پکن بر دریای چین جنوبی هستند و ژاپن خودش از تنش‌ با چین بر سر جزایر بدون سکنه در دریای چین شرقی آشفته و پریشان شده است. توکیو هیچ ادعای منطقه‌ای در دریای چین جنوبی ندارد اما نگران این است اگر منزوی شود چین به راه آبی که کشتی‌های تجاری ژاپن از آن می‌گذرند تسلط یابد.

کمک ژاپن به فیلیپین و ویتنام ناشی از سخنرانی مه 2014 شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن است که گفت: توکیو برای تداوم آزادی حمل و نقل و پرواز در منطقه به جنوب شرق آسیا کمک می‌کند.

این همکاری همچنین در تطابق با سیاست قدرت نهایی مورد حمایت آبه است که گفته بود می‌خواهد قانون اساسی تدوین شده پس از جنگ جهانی دوم ژاپن را تغییر دهد و با رویکرد "تعادل مجدد" واشنگتن در قبال آسیا همگام شود.

یان استوری، کارشناس امنیت منطقه در موسسه مطالعات جنوب شرق آسیا در سنگاپور گفت: این تمایل در حال مشخص شدن است و فکر نمی‌کنم که با وجود نگرانی‌های چین، ژاپن بخواهد از آن دست بکشد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است ژاپن با احتیاط درباره دریای چین جنوبی صحبت و عمل کند چون یکی از طرفین این مناقشه نیست.

جزایر مصنوعی

در جنگ دوم جهانی، نیروی دریایی امپراتوری ژاپن زیر دریایی‌هایی را از مجمع الجزایر اسپارتلی در مرکز دریای چین جنوبی فرماندهی می‌کرد. این جزایر امروزه درست همان جایی هستند که چین جزایری مصنوعی را از صخره‌ها و آبسنگ‌ها ساخته و این جزایر ساخت دست بشر پکن را قادر می‌کند تا نیروی دریایی و هوایی خود را بسط دهد.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که این جزایر جدید به چین اجازه می‌دهد تا یک منطقه شناسایی دفاع هوایی را ایجاد و کنترل کند؛ منطقه‌ای که هواپیماها در آن باید خودشان را به مقام‌های چین معرفی کنند؛ اگرچه پکن این گمانه زنی را مکررا رد می‌کند.

چین در پی ایجاد چنین منطقه هوایی برفراز دریای چین شرقی به سال 2013 مورد تقبیح ایالات متحده و ژاپن قرار گرفت و در حالیکه ارتش‌های ژاپن و واشنگتن وجود چنین حریم‌ هوایی را انکار کرده‌اند، امکان نداشت که کشورهای کوچکتر جنوب شرق آسیا بتوانند از روحیه‌ای که واشنگتن و توکیو پیش گرفتند، تبعیت کنند.

سیاستگذار ارشد دولت ژاپن که خواست نامش فاش نشود، گفت: این حریم هوایی هم می‌توانست یک فاجعه باشد و هم به شدت فعالیت‌های دریایی و هوایی را محدود کند.

قایق‌های جدید، رزمایش‌ها

رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده مشترک نیروی دریایی با فیلیپین بخشی از توافق امنیتی امضا شده در توکیو به تاریخ ژانویه 2015 است که خطوط کلی مذاکرات معاونان دفاعی و تبادل نظرات افسران ارشد را در خود دارد.

نخستین فروند از 10 فروند ناوهای گشت ساحلی ژاپن که برای فیلیپین ساخته می‌شود قرار است در پایان سال جاری میلادی به مانیل تحویل داده شود.

ژاپن همچنین ممکن است برای پیشرفت زیرساخت‌های پایگاه نظامی فیلیپین در جزیره پالاوان، یکی از نزدیک‌ترین جزایر به اسپارتلی، سرمایه‌گذاری کند.

سرهنگ ریستیتوتو پادیلا، سخنگوی نیروهای مسلح فیلیپین این مساله را ستود و گفت: این برنامه دو کشور طبیعی است که برای کمک به یکدیگر و تضمین امنیت خطوط دریایی همکاری کنند.

ژاپن در این مورد هنوز به موفقیت نرسیده، اما وزیر دفاع این کشور ماه گذشته میلادی اعلام کرد که سیاست عدم اعزام گشت هوایی برفراز دریای چین جنوبی با توجه به اهمیت راه آبی برای توکیو احتمالا نیازمند بررسی است.

این اظهارنظر پس از آن صورت گرفت که یکی از افسران نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، واشنگتن احتمالا از گشت‌های هوایی ژاپن در منطقه استقبال می‌کند.

دولت ویتنام بلافاصله درباره کمک ژاپن به اظهارنظر نپرداخت که شامل شش قایق گشت دریایی دست دوم و مشاوره پزشکی برای زیردریایی سواران ویتنامی است چون هانوی چند زیردریایی پیشرفته از روسیه دارد.

وزارت دفاع ژاپن در این باره گفت: موارد بیشتر دیگری هست که ویتنام متقاضی آن است.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که مقام‌های وزارت دفاع ژاپن مذاکرات اولیه‌ای را برای تولید مشترک تسلیحاتی با مالزی و اندونزی انجام داده است.

آبه همچنین به دنبال نزدیک‌تر شدن به استرالیاست چون کانبرا اخیرا یک مقام وزارت دفاع خود را برای کمک به برقراری روابط در جنوب شرقی آسیا به توکیو اعزام کرده بود.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا نیز گفت: این مقام برای 18 ماه در وزارت دفاع اپن حضور داشت.

تغییر در ژست دفاعی ژاپن در ماه‌های اخیر به آبه اجازه می‌دهد تا به تعمیق حضورش در جنوب شرق آسیا بپردازد به عنوان مثال ژاپن درحال بررسی تبدیل کمک نظامی به تامین مالی برای خرید سلاح است.

انتهای پیام

کد N765115

وبگردی