آفتاب

برخی جمهوری‌خواهان نامه سناتورها به ایران را احمقانه خواندند

برخی جمهوری‌خواهان نامه سناتورها به ایران را احمقانه خواندند

برخی جمهوری خواهان آمریکا که نامه سرگشاده به ایران را امضاء کرده بودند اعتراف کردند که این نامه یک ایده احمقانه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند سناتور جمهوری‌خواه یک روز پس از آن که 47 سناتور آمریکایی نامه‌ای سرگشاده را خطاب به مقامات ایرانی امضاء کردند گفتند که نامه به ایران یک ایده احمقانه بوده است و آن را یک درخواست غلط خواندند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری دیلی بیست، این 47 سناتور جمهوری‌خواه اوایل هفته جاری در اقدامی بی‌سابقه با امضای نامه‌ای خطاب به ایران اعلام کردند هر توافق هسته‌ای می‌تواند تا پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما اعتبار داشته باشد و رییس‌جمهور بعدی می‌تواند آن را نادیده بگیرد.

اما حتی در میان سناتورهایی که این نامه را امضاء کردند، اکنون افرادی وجود دارند که نگرانند این نامه یک برخورد متعصبانه با مذاکرات هسته‌ای بوده و این برداشت را به وجود آورده است که جمهوری‌خواهان به شکل غیرعادلانه‌ای بر تلاش برای تضعیف رییس جمهور هستند.

آن‌ها هم‌چنین تردید دارند که آیا ارسال یک نامه سرگشاده به ایران بهترین استراتژی برای جلوگیری از حصول یک توافق بد در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رییس کمیته روابط خارجی سنا که این نامه را امضاء نکرده بود در گفت‌وگو با دیلی بیست اظهار کرد: از نظر من این نامه چیزی نبود که بتواند ما را به هدف‌مان، یعنی حق رای کنگره در تصویب هر توافق هسته‌ای با ایران برساند. در واقع این کار چیزی به تلاش‌های ما اضافه نمی‌کرد.

بر اساس این گزارش، این نامه ابتدا اوایل ماه مارس توسط سناتور تام کوتون در اختیار دیگر سناتورها قرار گرفت سپس چهارشنبه گذشته پس از حمایت تعداد زیادی از آن‌ها در جلسات ناهار هفتگی مطرح شد.

کورکر در ادامه تاکید کرد:‌ از همان ابتدا می‌دانستم که این نامه نمی‌تواند برای نقش من سازنده باشد.

سناتور جف فلیک، دیگر جمهوری‌خواهی که نامه را امضاء نکرده بود به خبرنگاران گفت: در حال حاضر به اندازه کافی میان کاخ سفید و جمهوری خواهان بر سر مذاکرات هسته‌ای با تهران خصومت وجود ندارد. و من تنها احساس کردم که این کار در چنین شرایطی مناسب و سازنده نیست.

به گزارش دیلی بیست، نامه سناتورهای جمهوری‌خواه طی روزهای اخیر با واکنش‌های شدیدی در میان مقامات آمریکایی مواجه شده است.

کاخ سفید امضای این نامه را تلاشی برای تضعیف سیاست‌ خارجی رییس‌جمهور خواند و باراک اوباما نیز گفت که ارسال این نامه یک اقدام تمسخرآمیز است.

هم‌چنین جو بایدن، معاون رییس‌جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هر یک به طور جداگانه از این اقدام جمهوری خواهان انتقاد کردند و آن را خلاف اصول معمول آمریکا داشتند.

انتهای پیام

کد N765009

وبگردی