آفتاب

آمریکا در تخریب تمدن عراق دست کمی از داعش نداشته است

آمریکا در تخریب تمدن عراق دست کمی از داعش نداشته است

کارمند سابق سرویس خارجی آمریکا مقیاس تخریب آثار تاریخی عراق را در جریان اشغال این کشور به دست نیروهای آمریکایی افشا کرد و گفت: داعش تنها عامل مخرب این آثار نیست بکله آمریکا نیز در دوران جنگ همین کار را با میراث تاریخی عراق کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در حالیکه مقام‌های عراقی سرگرم ارزیابی مقیاس آثار تاریخی تخریب شده توسط داعش در شهر هترا هستند، پیتر ون بورن، کارمند سابق سرویس خارجی آمریکا در یک افشاگری پرده از تخریب آثار باستانی این کشور توسط ارتش آمریکا برداشته است.

وی که در سال 2009 در کنار ارتش آمریکا در عراق بود افشا کرد که آمریکا در تخریب اماکن باستانی در این کشور شرکت داشت. بورن در سه مقاله‌ برای خبرگزاری رویترز نوشت: در اوایل حمله آمریکا به عراق به سال 2003، تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بر روی خرابه‌های شهر باستانی بابل یک محل فرود هلیکوپتر ساختند. آنها از مصالح اماکن باستانی، سفالینه‌های تخریب شده تاریخی و آجرهای از بین رفته وشکسته شده کیسه پر کردند. مقیاس و میزان تخریب این آثار تاریخی توسط آمریکا مطمئنا با آنچه که داعش انجام داده کاملا متفاوت است.

این کارمند سابق ادامه داد: مردم می‌گویند سربازان ارتش آمریکا پس از ورود به روستاهای قدیمی و تاریخی با لودر اقدام به حفر زمین و ساخت پایگاه کردند آن‌ها جمجمه‌های قدیمی و استخوان یافتند و بقیه بقایا را نیز از میان بردند. مردم می‌گفتند سربازان آثار تاریخی و باستانی را که می یافتند نابود می‌کردند.

انتهای پیام

کد N764887

وبگردی