آفتاب

شیوه جدید سیا برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی

شیوه جدید سیا برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی

واحد مرکزی خبر نوشت:

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در تولید فناوری نقش داشته است - که بعدها مورد استفاده وزارت دادگستری این کشور قرار گرفته است- و برای جاسوسی از تلفن های همراه شهروندان آمریکایی از آن استفاده شده است.
با استفاده از این فناوری، هواپیماها می توانند به عنوان دکل های تلفن همراه عمل کنند و به این طریق مکالمات هزاران شهروند آمریکایی با تلفن همراهشان را به طور همزمان شنود کنند.

این فناوری نخستین بار ماه نوامبر در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت؛ زمانی که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی جزئیات را درباره اینکه چگونه نهادهای مجری قانون داخلی از هواپیماهای سسنا برای ردیابی و تعقیب سیگنال های تلفن همراه استفاده می کنند. به موجب این گزارش، فناوری مزبور این امکان را فراهم می سازد تا تلفن های همراه افرادی که در منطقه پرواز هواپیمای مجهز به این فناوری وجود دارند، تجهیزات موجود در هواپیماهای مزبور موسوم به dirtbox را با دکل مخابراتی تلفن همراه اشتباه بگیرند و در نتیجه اطلاعات مربوط به ثبت خود را به آن ارائه کنند. این تجهیزات بعداً می تواند موقعیت خود را تغییر دهد، قدرت سیگنال امواج یک شماره تلفن همراه خاص را ارزیابی کند، و موقعیت آن تلفن به دقت تعیین کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش جدید خود که به نقل از منابع آگاه است، اعلام کرده است فناوری که برای تعقیب مظنونان تروریستی در خارج از کشور استفاده می شد، همان فناوری است که دستگاه اطلاعاتی خارجی و نهادهای مجری قانون از آن برای تعقیب مظنونان در داخل استفاده می کنند.
این تبادل فناوری و راهبردی نشانه تاثیرگذاری نهادهای اطلاعاتی و ارتش بر عملکرد نهادهای مجری قانون از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 تاکنون است.

هواپیماهایی مورد استفاده آژانس مارشال آمریکا وابسته به وزارت دادگستری که مجهز به این فناوری هستند، از پنج شهر به پرواز در می آیند و می توانند کل خاک آمریکا را از نظر شنود مکالمات تلفن همراه پوشش دهند.
این جنبه استفاده از فناوری مزبور ناقض آزادی های مدنی است که اجازه می دهد علاوه بر اطلاعات مربوط به تلفن همراه مظنونان خاص، اطلاعات هزاران شهروند ساکن در منطقه جاسوسی نیز جمع آوری شود.

این فناوری نه تنها می تواند سیگنال یک شماره تلفن همراه خاص را شناسایی کند، بلکه با حکم دادگاه می تواند همه ارتباطات آن تلفن همراه را رهگیری کند.
همکاری بین سیا و وزارت دادگستری آمریکا - که هر دو تاکید دارند قوانین را نقض نکرده اند- ده سال پیش آغاز شد؛ زمانی که آژانس مارشال های آمریکا برای اجرای این نوع عملیات جاسوسی یک میلیون دلار دریافت کرد.
این آژانس سال های بعد با همکاری دفتر جمع آوری اطلاعات فنی سیا این فناوری را توسعه داد. بنا بر اعلام منابع روزنامه وال استریت ژورنال، بیش از 100 میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه این برنامه شد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، یک مقام آمریکایی نوامبر 2014 در گفتگو با این روزنامه اعلام کرد آژانس مارشال های آمریکا استفاده از این هواپیما را تایید یا رد نکرده، اما تاکید کرده است روش های تحقیقاتی و استفاده آنها از این فناوری « در راستای عملیات عادی برای اجرای قانون، از جمله بازداشت افراد تحت تعقیب، و نه جمع آوری اطلاعات جاسوسی داخلی» بوده است.
اما تاکنون جزئیات زیادی درباره نحوه اجرای این فناوری، نوع اقداماتی که برای حفاظت از شهروندان بیگناه صورت گرفته است، و نحوه جمع آوری و ذخیره این اطلاعات، منتشر نشده است.

5252

کد N764753

وبگردی