آفتاب

پوتین از معاهده تسلیحاتی پس از جنگ سرد در اروپا کنار کشید

پوتین از معاهده تسلیحاتی پس از جنگ سرد در اروپا کنار کشید

در زمانی که مقام‌های اروپایی درباره تهاجم روسیه در شرق اروپا علنا خواستار ایجاد ارتش اروپایی شده‌اند، مسکو اعلام کرده است مشارکت در معاهده مهم کنترل تسلیحات را که در پایان جنگ سرد به امضا رسید، ‌کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از فیسکال تایمز، معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا در واقع توافقنامه‌ای بود که در 1990 میان 16 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و شش کشور عضو معاهده ورشو به امضا رسید. طبق آن تعداد سربازان، تانک‌ها، توپخانه و سایر تجهیزات نظامی غیر هسته‌ای که می‌تواند در اروپا مستقر شود، کاهش می‌یابد.

رسانه دولتی روسیه گزارش داد که تصمیم برای "خروج کامل" از معاهده مذکور از سوی آنتون مازور، رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در مساله کنترل تسلیحات در وین اعلام شد.

تصمیم روسیه برای خروج از معاهده کنترل تسلیحات تا حد زیادی فرمالیته است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سال 2007 پس از آنکه سایر امضاکنندگان با اعمال تغییرات موافقت نکردند، نظارت روسیه را بر معاهده به حالت تعلیق درآورد. روسیه احساس می‌کند که آن تغییرات لازم است چرا که تجدید قدرت جهانی پس از جنگ سرد در اطراف روسیه نبود.

آنتون مازور در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس اظهار کرد: سال‌ها طرف روسی تمام تلاش خود را می‌کرد تا امکان ادامه حیات نظام کنترل تسلیحات متعارف را فراهم کند و به همین منظور مذاکراتی را برای تصویب معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا پیشنهاد داد و توافقنامه مذکور را با نام "توافق معاهده به روز شده سی.اف.ای" (Adapted CFE Treaty) تصویب کرد.

وی افزود:‌ متاسفانه کشورهای ناتو تلاش می‌کنند تا از مفاد سی‌.اف.ای طفره بروند و آن را از طریق توسعه ائتلاف ناتو و استفاده از بهانه‌ها برای جلوگیری از اجرای معاهده سی.اف.ای انجام می‌دهند. این اقدامات به‌رغم هشدارهای ما درباره تبعات مضر آن بر نظام کنترل تسلیحات متعارف انجام ‌می‌شود.

سخنان این مقام روسی در حالی عنوان می‌شود که میخائیل اولیانف، مدیر برنامه کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو برای مذاکره بر روی معاهده تسلیحاتی جدید در اروپا آماده است.

میخائیل اولیانف گفت: ما آماده بررسی احتمالات و مذاکرات سازنده بر روی توافقی هستیم که بتواند به درستی با واقعیت‌های جدید برخورد کند و منافع فدراسیون روسیه را نیز در نظر بگیرد.

انتهای پیام

کد N764742

وبگردی