آفتاب
آیت الله مکارم شیرازی:

عزت کشور نباید در مذاکرات هسته‌ای خدشه دار شود/ توصیه به رسانه‌ها

عزت کشور نباید در مذاکرات هسته‌ای خدشه دار شود/ توصیه به رسانه‌ها

قم - یکی از مراجع تقلید گفت: قرار نیست در مذاکرات کسی به کسی امتیاز ندهد و همه را برای خود نگه دارد، ما معتقدیم امتیازی که عزت کشور را خدشه دار کند و رشد علمی کشور را متوقف کند نباید داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به اهمیت اعتدال در زندگی گفت: اسلام دین اعتدال است و هرجریان و حرکت فردی و اجتماعی باید در محور اعتدال شکل گیرد.

وی افزود: قرآن کریم امت پیامبران را امت وسط و میانه نامیده و ده‌ها روایت صحیح از ائمه اطهار(ع) درخصوص بحث اعتدال وجود دارد که همگی موید این مطلب است که تندروی و کندروی جایی در اسلام ندارد، زیرا امیر المومنین(ع) بار‌ها کسانی که به بهانه دینداری تندروی می‌کردند را مورد سرزنش قرار دادند و بالعکس کسانی را که حدود الهی را نیز رعایت نمی‌کردند مورد مواخذه قرار می‌دادند.

جامعه ما گرفتار افراط و تفریط شده است

استاد سطوح عالی حوزه افزود: متأسفانه امروز جامعه ما گرفتار افراط و تفریط شده است برخی حل همه مشکلات را در گرو فرهنگ می‌بینند و برخی دیگر ریشه مشکلات را درمسائل اقتصادی، اما برای تحلیل واقعیت باید نگاهی همه جانبه و بر اساس واقعیت داشت.

وی افزود: برخی عنوان می‌کنند که دولت هیچ کاری انجام نداده است که این مطلب کاملا اشتباه است و برخی دیگر نیز کشور را بدون مشکل توصیف می‌کنند که این مطلب نیز نادرست است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: در مذاکرات هسته‌ای باید نگاه واقع بینانه‌ای داشت و کار‌ها را بر اساس عزت و کرامت نظام و مردم پیش برد و از هرگونه افراط و تفریط خودداری کرد.

وی افزود: مذاکرات محل رد و بدل کردن برخی امتیازات است، قرار نیست در مذاکرات کسی به کسی امتیاز ندهد و همه را برای خود نگه دارد، ما معتقدیم امتیازی که عزت کشور را خدشه دار کند و رشد علمی کشور را متوقف کند نباید داده شود؛ ولی این حرف به این معنا نیست که هیچ امتیازی هم ندهیم؛ چرا که باید براساس واقعیات به زندگی نگاه کرد حرف ما در امتیازی است که عزت کشور را خدشه دار نکرده باشد.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: در همین جا نیز شاهد افراط و تفریط هستیم برخی می‌گویند هرچه می‌خواهید امتیاز بدهید و برخی می‌گویند که اساسا هرگونه توافقی نباید انجام شود که این نیز نادرست است افراط و تفریط نتیجه‌ای جز گرفتاری و ذلت نخواهد داشت.

وی افزود: اساس کار جهان اعتدال است و اگر از مدار اعتدال خارج شود؛ هیچ چیزی قابل کنترل نخواهد بود خداوند به ما تعلیم داده که همیشه باید رویه اعتدال و وحدت را خط مشی خود قرار دهیم و درمقابل دشمنان متحد شویم.

با آبروی افراد در رسانه‌ها بازی نشود

آیت الله مکارم شیرازی در پایان با انتقاد از انتشار برخی خبرهای بی‌پایه و اساس در مطبوعات و رسانه‌ها گفت: هرچیزی نباید در مطبوعات و رسانه‌ها عنوان شود چرا که بسیاری از این مسائل اصلا وجود خارجی نداشته و فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد، نباید بدون شنیدن دفاعیات کسی آبروی او را در منظر عمومی ببریم زیرا او پس از اینکه آبرویش در خطر قرار گرفت نمی‌تواند برای همه توضیح دهد اصل واقعیت چه بوده است، پس بهتر است از‌‌ همان اول با آبروی او بازی نشود.

کد N764668

وبگردی