آفتاب
تا ۲۶ اسفندماه در تالار وحدت اجرا می‌شود:

تئاتر «غبار»؛ روایت دو خانه‌نشینی از سقیفه تا فتنه و انحراف

تئاتر «غبار»؛ روایت دو خانه‌نشینی از سقیفه تا فتنه و انحراف

نمایش آیینی «غبار» همزمان با ایام فاطمیه، روایت خانه‌نشینی امیرالمومنین(ع) برای جلوگیری از فتنه و خانه‌نشینی که پس از ۱۴۰۰ سال برای ایستادگی درمقابل ولی زمان انجام گرفت، تا ۲۶ اسفند اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش آیینی غبار که روزهای پایانی سال و همزمان با ایام فاطمیه، حال وهوای دیگری به تالار وحدت داده، روایتی جدید از غباری تاریخی برای پنهان نگاه داشتن حقیقت است که از آتش زدن درب خانه صدیقه طاهره(س) در کوچه های بنی هاشم مدینه آغاز شده و تا امروز در جهان اسلام تداوم دارد.

این نمایش برخلاف برخی نمایش های آیینی که توان جذب مخاطب را ندارند با داستانی قوی و ترکیب جذاب روایت های تاریخی و دینی به سیاست روز جهان اسلام توانسته مخاطبان زیادی را به تالار وحدت بکشاند.

غبار، روایت دو خانه نشینی است؛ خانه نشینی که در صدر اسلام به دستور رسول الله(ص) صورت گرفت و امیر المومنین(ع) را برای جلوگیری از فتنه به سکوت واداشت و خانه نشینی که بیش از ۱۴۰۰ سال بعد خواسته یا ناخواسته به تفرقه در جبهه خودی و ایستادگی مقابل ولی زمان تفسیر شد. 

غبار روایت پیچیده ای از تلاشی ناکام در طول تاریخ است که همواره کوشیده حقیقت را در هیاهوی خود پنهان داشته و حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد. در این نمایش که روایت خود را موج عوام فریبی و سوء استفاده از احساسات دینی مسلمانان بویژه در کشورهای عربی و گسترش تفکرات وهابی و سلفی آغاز می کند، با بازی جذاب آتش تقی پور در نقش یک رهبر سلفی وهابی و میرطاهر مظلومی در نقش رابط غرب با سلفی ها به خوبی پیوند میان غرب و جریان های افراطی به تصویر کشیده شده و اینکه چرا غرب خواستار ممانعت از گسترش اسلام شیعی در دنیای امروز است.

غبار در ادامه با دیالوگی ساده و معمولی به روایت مسائل داخلی جبهه حق با نام "غدیران" می پردازد و اینکه غرب پس از ناامیدی از مقابله نظامی با جبهه حق، سعی نمود تا در میان خواص نفوذ کرده و سران کم بصیرت داخلی را برای مقابله و ایستادگی در مقابل ولی و رهبر سرزمین غدیرستان تحریک و تشجیع کند؛ این بخش از داستان با بازی تاثیرگذار جهانگیر الماسی در نقش میرزا سلطان علی به خوبی مقابله خواص سرزمین غدیرستان با شیاطین و هوای نفس را به تصویر کشیده و نهایتا یکی از سران کم بصیرت با توجیهات ساختگی و پس از اخذ امتیازات متعدد از جمله وعده به جانشینی رهبری سرزمین غدیرستان و اعزام فرزندش به خارج از کشور تسلیم فشارها شده و با خانه نشینی طولانی خود اسباب خوشحالی دشمنان را فراهم می آورد.

غبار در این بخش خود با فلش بک جذاب تاریخی یاور سابق ولی غدیرستان که به مولا و دوست سابق خود خیانت کرده را به اعماق تاریخ جهان اسلام برده و با حمله کنندگان به منزل ام ابیها و همچنین برپاکنندگان فتنه جمل از جمله طلحه و زبیر و نهایتا عاملان شهادت ابی عبدالله(ع) همکلام می کند و به او می فهماند که خانه نشینی و خیانت امروز به رهبر انقلاب، همسنگ همراهی وهمنشینی با اصحاب فتنه در طول تاریخ است.

نویسندگان غبار نهایتا چنین قصه خود را جمع می کنند که همراهی با انقلاب و ایستادگی در مقابل فتنه های داخلی و خارجی چز با دادن هزینه و گذشتن از خانواده و فرزندان ممکن نیست.

به گفته محمدرضا مداحیان کارگردان این نمایش "این اثر درباره آدم‌هایی حرف می‌زند که از جنس جهان کنونی‌اند؛ آدم‌هایی که اسیر منیت‌اند و خودشان را در قالب افراد معتقد و اثرگذار دسته‌بندی می‌کنند، اما در واقع این‌گونه نیست. این افراد در جامعه ما زیاد دیده می‌شوند، به همین دلیل مخاطب با چنین اثری همراه می‌شود و شاید خودش را هم یکی از این آدم‌ها ببیند. بنابراین تلاش کردیم در اجرای این اثر نمایشی کاری کنیم که مخاطب به اعمال خود و تاثیرگذاری‌شان در تاریخ بیندیشد"

نمایش «غبار» تا ۲۶ اسفند هر شب ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

کد N764597

وبگردی