آفتاب

اعتراف سفیر سابق آمریکا در دمشق به شکست کشورش در سوریه

اعتراف سفیر سابق آمریکا در دمشق به شکست کشورش در سوریه

سفیر سابق آمریکا در دمشق با بیان اینکه آمریکا در جنگ در سوریه شکست خورده است از واشنگتن خواست تا در استراتژی کنونی خود بازنگری کرده و اصول نظامی، دیپلماتیک و سیاست جدیدی را تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در دمشق در مقاله‌ای در مجله فارن پالسی نوشت، واشنگتن باید از مخالفان «میانه‌رو» با مقادیر زیادی سلاح حمایت کند و منطقه پرواز ممنوع را برای مقابله با نیروی هوایی سوریه ایجاد کند و دست به تلاش‌های دیپلماتیک جدی و بسیاری با هم‌پیمانان منطقه‌ای خود به ویژه ترکیه برای تحقق این مهم بزند.

سفیر سابق آمریکا که تا مارس 2014 هماهنگی امور مخالفان سوری را به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا بر عهده داشت، همچنین خواهان تشکیل مجدد فرماندهی مرکزی یکپارچه برای مخالفان سوری شد.

وی تصریح کرد: افراد تندرویی که به تشکیل «دولت اسلامی» با اعمال زور اصرار ندارند می‌توانند بخشی از راه‌حل باشند.

فورد عنوان داشت که توقف حمایت‌های واشنگتن از «جنبش حزم» شاهد دیگری بر شکست استراتژی کنونی آمریکا در سوریه است و آمریکا در گذشته نیز در حمایت از این جنبش کوتاهی و تاخیر می‌ورزید. مساله قابل توجه در این باره تمرکز او بر «دستیابی به توافق سیاسی ملی» در سوریه به جای درخواست جهت برکناری نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

وی علی‌رغم بدبینی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن طرح جدید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تشکیل یک نیروی «میانه‌رو» جدید و آموزش آن برای مقابله با داعشی‌ها شروطی را برای اینکه این نیرو «کارآمد» باشد مطرح کرد و گفت: مخالفان مسلح از جنایت در حق گروه‌های غیرنظامی حامی نظام سوریه دست بردارند و مسوولیت اقدامات خود را برعهده بگیرند و هرگونه رابطه خود با جبهه النصره را قطع کرده و مخالفان اعلام کنند که آماده هستند با نیروهای ارتش سوریه برای تمهیدات امنیتی داخلی جهت حفاظت از تمامی سوری‌ها مذاکره کنند و همچنین برای دستیابی به توافق سیاسی جهت توقف درگیری‌ها وارد مذاکرات شوند و برکناری اسد را به عنوان پیش‌شرط مطرح نکنند.

فورد در پایان گفت: در صورتی که هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه یا مخالفان سوری با این گام‌ها موافقت نکنند و اگر اوباما بر حجم حمایت‌های خود نیفزاید و ماموریت هوایی را اجرا نکند، آمریکا باید هدف پایان دادن به کار داعش در سوریه را ظرف چند سال آتی رها کند.

انتهای پیام

کد N764567

وبگردی