آفتاب
سلمیانی:

سالانه 4 میلیارد تومان جهت کتاب‌های مساجد کشور هزینه می‌شود

سالانه 4 میلیارد تومان جهت کتاب‌های مساجد کشور هزینه می‌شود

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: سالانه حدود چهار میلیارد تومان جهت تهیه کتاب‌های دینی و مذهبی برای مساجد سراسر کشور هزینه می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: سالانه حدود چهار میلیارد تومان جهت تهیه کتاب‌های دینی و مذهبی برای مساجد سراسر کشور هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا سلیمانی در نشست خبری اظهار کرد: تعداد 19 هزار و 828 کانون فرهنگی و هنری در کشور به ثبت رسیده است و به مرز 20 هزار کانون نزدیک می‌شویم، ضمن اینکه به کانون‌های تازه تاسیس هم توجه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «تجهیز کتابخانه‌ها نیز جزو وظایف ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور است» افزود: 10 هزار کتابخانه هم اکنون تحت پوشش کانون مساجد قرار دارد ضمن اینکه هر سال 500 عنوان کتاب در اختیار 5000 کتابخانه باز داخل شبستان‌های مساجد قرار خواهد گرفت.

سلیمانی بیان کرد: تعداد کتابخانه‌های دارای مخزن 5000 عدد است و سالانه حدود چهار میلیارد تومان جهت کتاب‌های دینی و مذهبی برای مساجد سراسر کشور هزینه می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: در سال جاری تعداد 330 نفر از افرادی که در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید نرم‌افزار در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت داشتند به دانشگاه صنعتی شریف دعوت شدند تا ارتباط بهتری را با اساتید این دانشگاه برقرار کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در دوره آموزشی برگزار شده در مشهد مقدس، 3000 نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شرکت و از حضور اساتید دانشگاه استفاده کردند همچنین دوره آموزشی برگزیدگان روستایی هم برگزار شد.

سلیمانی با اشاره به این‌که «از تعداد 19 هزار و 828 کانون فرهنگی و هنری، تعداد 8800 کانون در روستاها ثبت شده است» افزود: حدود 22 میلیون نفر از جمعیت کشور در 63 هزار روستا زندگی می‌کنند از این رو سیاست ما نیز این است که در آینده نزدیک کانون‌های روستایی به نسبت شهری 60 به 40 باشد و البته این امر در برخی استان‌ها محقق شده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار کرد: از آنجایی که تخصصی شدن کانون‌ها در دستور کار ما قرار دارد، 743 کانون فرهنگی و هنری به عنوان کانون تخصصی در 22 رشته که متناسب با مقررات مساجد است فعالیت می‌کنند مثلاً کانون تخصصی قرآن، آموزش، پژوهش، سمعی و بصری و... البته کانون‌های تخصصی از حمایت‌های بیشتری هم برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: به علاوه 800 مصلی در سطح کشور وجود دارد که دو وظیفه عمده را بر عهده دارند؛ نخست اینکه سوالات نسل جوان را جمع‌آوری کرده و در اختیار امامان جمعه قرار دهند تا براساس نیازهای روز به آنها پاسخ داده شود و همچنین در طول هفته با سایر کانون‌ها در ارتباط باشند.

سلیمانی گفت: تعداد 400 مسجد در دانشگاه‌های کشور وجود دارد و تاکنون 122 کانون فرهنگی و هنری نیز در جوار مساجد دانشگاه فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه راه‌اندازی خانه فرهنگی دیجیتال نیز در دستور کار قرار داشته است و در همین راستا تاکنون 188 مرکز در کشور راه‌اندازی شده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: علاوه بر برگزاری جشنواره خوزستان، در هفته جاری در استان گیلان جشنواره شکوه اندیشه در چهار رشته اخلاق، احکام، قرآن و اعتقادات برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین جشنواره نشریات تجربی در بیستم فروردین‌ماه در شهرستان خمین برگزار می‌شود لازم به ذکر است که هم اکنون 1000 نشریه تجربی در مساجد وجود دارد.

سلیمانی تصریح کرد: در سال 94 چند موضوع مورد توجه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است؛ نخست رتبه‌بندی کانون‌ها، سپس توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی در کانون‌های فرهنگی هنری و....

وی گفت: به منظور ارتقای کارکرد و ترویج فرهنگ اسلامی، وزارت ارشاد مکلف است با رعایت قوانین تا پایان برنامه پنجم توسعه، یک چهارم مساجد شهری و روستاها از کانون فرهنگی و هنری برخوردار شوند، البته هم اکنون شتاب راه‌اندازی کانون‌ها در مساجد بالا است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود: روحیه خودجوشی کانون‌های فرهنگی و هنری در کانون‌ها بسیار بالا است ضمن اینکه 51 میلیارد تومان برای این کانون‌ها در نظر گرفته شده است اما تا نهایی شدن بودجه هنوز باید صبر کرد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: تعداد 29 هزار مسجد هرشب یک صفحه قرآن قرائت می‌کنند و 7000 مسجد نیز هر روز تفسیر قرآن را انجام می‌دهند.

انتهای پیام

کد N764565

وبگردی