آفتاب

ابراهیم جعفری: اوضاع کنونی عراق بهتر از سال 2014 است/در نیروی عربی مشترک شرکت می‌کنیم

ابراهیم جعفری: اوضاع کنونی عراق بهتر از سال 2014 است/در نیروی عربی مشترک شرکت می‌کنیم

وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر لزوم اتحاد کشورهای عربی برای مقابله با تروریسم گفت: اتحادیه عرب باید خواسته‌های جهان عرب را محقق کند و ما باید اتحادیه عربی مثل اتحادیه اروپا داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: زمانی که به واقعیت اتحادیه عرب و اوضاع خود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در سطح آنها و اهداف ما نیست و همگی تلاش می‌کنیم تا اختلافات خود را در این خصوص حل کنیم. اتحادیه عرب باید از خواسته‌های جهان عرب حرف بزند و آن را محقق کند. همچنین خود را درگیر چالش‌ها و مشکلاتی کند که منطقه در معرض آن قرار گرفته است.

وی افزود: ما انتظار داریم که هماهنگی و همکاری زیادی بر جهان عرب از طریق دولت‌های آن‌ها حکمرفا شود و اتحادیه عربی مثل اتحادیه اروپا داشته باشیم که اختلافات میان خود را با وجود موقعیت‌های جغرافیایی و داشتن قومیت‌های متفاوت کنار گذاشته و تصمیم خود را نهایی کرده‌اند. برای همین اتحادیه عرب باید به سطحی برسد که نام خود را منعکس کند.

جعفری خاطرنشان کرد: جهان عرب در حال حاضر به مرحله مبارزه به چالش کشیدن رسیده است. پیشتر زمانی که با خطراتی مواجه می‌شدیم وحدت جهان عرب را محقق کرده و اختلافات را فراموش می‌کردیم. اکنون می‌بینیم که تروریسم تمامی کشورهای عربی را تهدید می‌کند برای همین نیاز به وحدت داریم و گرنه نسل کنونی و آتی در جهان عرب در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تروریسم در عراق از خاک این کشور آغاز نشد و احتمالا به آن نیز منتهی نخواهد شد همگان رخدادهای سوریه و ویرانی و مشکلات این کشور را می‌دانند. همانطور که می‌دانند تروریست‌ها شهر موصل عراق را اشغال کرده‌اند این هشداری است مبنی بر اینکه تروریسم به دیگر کشورها نیز سرایت خواهد کرد. روز گذشته به وزرای خارجه عرب گفتیم که خطر تروریسم همگان را هدف قرار داده و ما به نیابت از جهان با تروریسم می‌جنگیم برای همین باید اقدامی جهانی برای مقابله با تروریست‌ها صورت بگیرد.

وزیر خارجه عراق در خصوص آینده مبارزه با تروریسم از طریق ائتلاف بین‌المللی یا تشکیل نیروی مشترک عربی گفت: هیچ تناقضی میان این دو مساله نیست عراق در آن واحد برای تحقق هدف خود در سه محور می‌جنگد، یکی محور عراقی عراقی، دوم محور عراقی منطقه‌ای و سوم محور عراقی بین‌المللی پس طبیعی است که واکنش علیه تروریسم باید عراقی ‌عربی بین‌المللی باشد.

وی خاطرنشان کرد: داعش دست به اقدامات وحشیانه می‌زند. برخی کشورها نیز از آن حمایت مالی و نظامی به عمل می‌آورند و خاک خود را در خدمت تروریست‌ها می‌گذارند تا بر روی آن آموزش ببینند و برای جنگ به دیگر کشورها بروند. ما در عراق به تجربه خوبی رسیدیم که باید دیگر کشورها از آن استفاده کنند. ما از طریق برخورد مناسب با دلایلی که موجب گسترش تروریسم شده از جمله پر کردن شکاف‌ها میان پیروان مذاهب مختلف و حل مشکلات شهروندان و باز کردن درهای روند سیاسی به روی تمامی گروه‌ها به این تجربه رسیدیم در حال حاضر پارلمان عراق از سوی تمامی گروه‌های جامعه سخن می‌گوید.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: اوضاع سیاسی و امنیتی عراق بسیار بهتر از اوضاع قبل از سال 2014 شده است.

وی با بیان اینکه در دیدار با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با بازگشایی سفارت این کشور در عراق توافق کرده گفت: تقویت روابط با دیگر کشورها برای ما مساله مهمی است و ما تلاش می‌کنیم تا روابط خود را با همگان به جز اسرائیل گسترش دهیم.

وی در جواب اینکه آیا پایان داعش در عراق با رسیدن به راهکاری برای بحران سوریه مرتبط است گفت: خطر گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و دیگر کشورها با هم مرتبط است. از زمان گسترش فعالیت جبهه النصره ما نسبت به خطر ورود داعش به عراق هشدار دادیم و گفتیم که تروریسم در تمامی کشورها گسترش خواهد یافت.

ابراهیم جعفری در خصوص روابط با مصر گفت: روابط عراق و مصر روابطی استراتژیک و ثابت است. تعداد زیادی مصری در عراق هستند که به خوبی در کشور ما زندگی می‌کنند. کالاهای مصری در بازارهای عراق فروخته می‌شود. تمامی عراقی‌ها به الازهر مصر احترام می‌گذارند و روابط ما با مصر خوب است.

وی تاکید کرد که عراق در نیروی عربی مشترک برای مبارزه با تروریسم شرکت خواهد کرد.

ابراهیم جعفری موضع اخیر ایران در کمک به عراق علیه تروریست‌ها را موضعی بسیار خوب خواند و تاکید کرد که گفت‌وگوها میان فارسی زبانان و عرب زبانان موجب ایجاد تفاهم بیشتر و حل اختلافات می‌شود.

وی در خصوص روابط با ترکیه گفت: ترکیه تجربه سیاسی خوبی دارد که ما از آن استفاده می‌کنیم. منافع حیاتی و استراتژیکی نیز میان ما وجود دارد که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. همکاری اقتصادی با ترکیه به 18 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر خارجه عراق درباره روابط با آمریکا نیز تاکید کرد: ما روابط را با برگه و مداد تعیین نمی‌کنیم. آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم در عراق شرکت کرد. ما این را اقدامی خوب و مثبت می‌دانیم. ما با هر کشوری که در کنارمان بایستد همکاری می‌کنیم اما به شرط اینکه این همکاری به ضرر حاکمیت و منافع ملتمان نباشد.

جعفری گفت: توافقنامه هسته‌ای میان ایران و آمریکا به هیچ وجه به ضرر عراق نیست بلکه برعکس راه را برای ایجاد ثبات و صفحه جدیدی از همکاری و هماهنگی باز می‌کند.

انتهای پیام

کد N764472

وبگردی