آفتاب

یونان از آلمان غرامت خواست

یونان از آلمان غرامت خواست

دولت چپگرای یونان با تاکید بر اینکه این کشور هرگز از آلمان به خاطر اشغالگری‌های دوران جنگ دوم جهانی غرامت دریافت نکرده، این مساله را به مذاکرات سخت تمدید بازپرداخت بسته کمک مالی مرتبط کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان گفت، توافق پرداخت غرامت جنگی 1960 با آلمان شامل درخواست‌های کلیدی آتن از جمله پرداخت غرامت به خاطر تخریب و انهدام زیرساخت‌ها، جرایم جنگی و بازگرداندن وام اجباری به یونان اشغال شده نمی‌شود.

آلمان مکرراً رویکردهای قبلی‌اش را درباره پرداخت غرامت جنگی بیشتر رد کرده و می‌گوید: این مساله با توافقات موجود حل و فصل می‌شود.

روابط میان آتن و برلین از آغاز بحران مالی یونان در اواخر 2009 به سردی گراییده است. برلین هماهنگ‌کننده ارشد در اعطای وام‌های بین‌المللی به یونان است و از 2010 توانسته یونان را از غرق شدن در این بحران اقتصادی نجات دهد.

نخست‌وزیر چپگرای یونان به پارلمان این کشور گفت که آتن به تعهداتش به وام‌دهندگان بین‌المللی از جمله آلمان پایبند می‌ماند اما از درخواست‌های خود در دریافت غرامت جنگی مربوط به جنگ دوم جهانی دست نمی‌کشد.

دولت شش ماهه سیپراس به دنبال تسهیل در روند برنامه بسته نجات مالی است.

وی در جریان مناظره‌ای درخصوص احیای کمیته ویژه پارلمانی مرتبط با درخواست‌ها از آلمان برای پرداخت غرامت جنگی گفت: ماه نه درس اخلاق می‌گیریم و نه درس اخلاق به کسی می‌دهیم. ما آماده شده‌ایم تا برای تضمین موثر بودن اقدامات این کمیته هرگونه کمک سیاسی و قانونی را ارایه کنیم.

یونان به مقدار این غرامت جنگی که از آلمان می‌خواهد، اشاره‌ای نکرده و نتایج گزارش رسمی درباره این مساله که سال گذشته منتشر شد، همچنان محرمانه باقی مانده است.

انتهای پیام

کد N764471

وبگردی