آفتاب
با مطرح کردن پیشنهاد آتش‌بس 5 ساله در غزه؛

رابرت سری: عباس و نتانیاهو مسوول وضع کنونی غزه هستند

رابرت سری: عباس و نتانیاهو مسوول وضع کنونی غزه هستند

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در مذاکرات صلح خاورمیانه به جنبش حماس پیشنهاد داده تا تحت نظارت دولت توافق ملی به منظور بازسازی غزه آتش‌بسی را به مدت پنج سال برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه السفیر چاپ لبنان، رابرت سری، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در مذاکرات صلح خاورمیانه همزمان با پایان دوره مسوولیتش به عنوان هماهنگ‌کننده سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه معاریف اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هر دو مسوول اوضاع کنونی غزه هستند.

وی تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو یا محمود عباس، هیچ کدام به تنهایی مسوول شرایط کنونی غزه نیستند و آنها باید هرچه سریعتر متوجه اشتباهات خود شوند.

رابرت سری افزود: امیدواریم که دولت اسرائیل پس از برگزاری انتخابات، دست به کاری نزنند که اوضاع وخیم‌تر شود.

رابرت سری تاکید کرد: اوضاع کنونی باید ثابت شود و مساله غزه باید در اولویت قرار گیرد. دولت اسرائیل پس از عملیات صخره سخت، اقدامات مهمی را در غزه انجام داد اما لازم است این اقدامات بیشتر شود.

وی افزود: طی عملیات صخره سخت بیش از صد هزار خانه به شکل کلی یا جزئی ویران شدند. طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که 70 هزار مورد از این منازل نیازمند ترمیم هستند و اسرائیل نیز با ورود مواد لازم برای بازسازی این منازل در غزه موافقت کرد. کشورهایی که وعده داده بودند مبلغ 5.4 میلیارد دلار برای غزه اختصاص می‌دهند، به فلسطین این مبلغ را نپرداختند و سازمان آنروا نیز به خاطر کمبود بودجه کمک‌های مالی برای بازسازی منازل را در غزه متوقف کرد. دولت فلسطین نیز که انتظار می‌رفت بر روند بازسازی‌ها نظارت کند به دلیل مشکلات داخلی در پرداخت حقوق کارکنان خود نتوانست به این روند کمک کند که در نتیجه این مسائل همگی نگران‌کننده هستند.

رابرت سری خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: من به شما توصیه می‌کنم که کمک به غزه را اولویت کار خود قرار دهید و با توافق بر سر آتش‌بس دو ساله به تمام فعالیت‌های جنگی خود پایان دهید.

وی در ادامه افزود: به جز سازمان ملل هیچ‌ کس به اوضاع غزه اهمیت نمی‌دهد و پس از جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه متوجه شدم که ادامه سیاست محاصره غزه به یاس و درگیری‌های بیشتر در منطقه منجر می‌شود.

رابرت سری تاکید کرد: غزه در شرایط کنونی به گاز اسرائیل نیاز دارد و اسرائیل باید برای انتقال گاز به غزه خطوط گازی را ایجاد کند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه گفت: پیام من به شما این است؛ غزه را فراموش نکنید در هفت سال حضورم در سازمان ملل سه طرح اجرای صلح به شکست انجامید به جای آن سه جنگ رخ داد. و اگر مذاکرات میان طرفین به سمت صلح پیش نرود غزه نابود می‌شود.

رابرت سری اظهار کرد: فلسطینی‌ها به پست من به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه می‌خندند. چراکه من فرستاده‌ای هستم که نتوانستم هیچ کاری انجام دهم. از یک‌سو فلسطینی‌ها بر من خرده گرفتند که نتوانستم آنها را از محاصره خارج کنم و از سوی دیگر اسرائیلی‌ها نیز علیه من هستند. اما این مسوولیت بسیار سنگین است و من بدون هیچ جانبداری تنها طبق دستورات سازمان ملل عمل می‌کنم.

وی در ادامه تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو از پایبندی خود به برقراری مذاکرات برای تشکیل دو کشور حرف می‌زند اما در واقعیت شهرک‌سازی‌ها را گسترش می‌دهد و این مساله با مساله تشکیل دو کشور منافات دارد.

وی خطاب به اسرائیلی‌ها گفت که تمام جهان می‌داند که شهرک‌سازی‌های آنها اقدامی غیرقانونی است و جهان نمی‌تواند باور کند که با ادامه این اقدامات صلح در منطقه برقرار شود.

سری افزود: اسرائیل به تشکیلات خودگردان در رام‌الله کمک نکرده و علیه منافع طرفین عمل می‌کند.

وی افزود: محمود عباس اخیراً با امضای معاهده رم که به فلسطینی‌ها اجازه می‌دهد به دادگاه کیفری بین‌المللی بپیوندند، نشان داد که علاقه‌ای به ادامه مذاکرات میان طرفین ندارد و اسرائیل نیز در پاسخ به این اقدام 400 میلیون شِکِل از مالیات‌ها را بلوکه کرد و اگر اسرائیل این پول‌ها را به تشکیلات خودگردان تحویل ندهد این تشکیلات از بین می‌رود و منجر به فروپاشی هماهنگی امنیتی میان طرفین می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر این سناریو همچنان ادامه پیدا کند رفتن به پای میز مذاکرات بسیار سخت می‌شود و این مساله به اولین چالش مقابل دولت جدید اسرائیل تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N764347

وبگردی