آفتاب

تازه‌ترین تحولات لیبی و تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها

تازه‌ترین تحولات لیبی و تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها

خلیفه حفتر اعلام کرد که تلاش‌ها برای تحقق صلح در لیبی با میانجی‌گری سازمان ملل باید متوقف شود. در همین حال حزب عدالت و سازندگی لیبی طرحی را برای حل و فصل اوضاع ناآرام در لیبی ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیا (انسا) گفت که جامعه بین‌الملل باید تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در لیبی که با میانجی‌گری سازمان ملل صورت می‌گیرد، متوقف کند و نیروهای ارتش این کشور را به سلاح‌های بیشتری مجهز کند.

خلیفه حفتر که اخیرا به عنوان فرمانده ارتش لیبی در طبرق تعیین شد، گفت که نیروهایش به خاطر غرب می‌جنگند و اگر این نیروها شکست بخورند ایتالیا هدف بعدی تروریست‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد که تنها نیروهای وی هستند که مانع از کنترل تدروهای وابسته به داعش بر لیبی می‌شوند و در صورت شکست این نیروها توانایی داعش برای ضربه زدن به اروپا و غرب بیشتر می‌شود.

خلیفه حفتر همچنین از متیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا نیز خواست تا جامعه بین الملل را قانع کند تا ممنوعیت ارسال سلاح برای دولت طبرق را لغو کنند و به این دولت برای مقابله با تندروها کمک کند.

وی افزود: شبه نظامیان مسلح که علیه نیروهای ارتش لیبی می‌جنگند، تسلیحات و حمایت مالی از سوی قطر، ترکیه و سودان دریافت می‌کنند. ترکیه ارسال سلاح برای حاکمان پیشین لیبی که اکنون با حفتر می‌جنگند را تکذیب کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اتهام‌ها علیه کشورش مبنی بر ارسال سلاح به لیبی از طریق جزیره مالت را بی‌اساس خوانده است.

وی در کنفرانس خبری در مالت اتهام‌ها علیه ترکیه مبنی بر اینکه برای دولت طرابلس سلاح می‌فرستد را تکذیب و اعلام کرد که این اتهام‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا نه به لیبی و نه به هیچ کشور دیگری سلاح نفرستاده است گفت که ترکیه از برقراری آتش بس در لیبی در سریع‌ترین زمان ممکن و همچنین از تلاش‌های برنادینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی حمایت می‌کند. وی تاکید کرد که ترکیه از مذاکرات در لیبی و تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور حمایت می‌کند.

پس از انتخابات پارلمانی لیبی و شکست اسلام‌گراها، تنش‌ها در این کشور بالا گرفت و گروه‌های اسلام‌گرای تندرو اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده و دولت برآمده از این انتخابات را قبول ندارند. این امر باعث شد که لیبی به دو قسمت تبدیل شود که پایتخت و بخش غربی آن در دست نیروهای اسلام‌گراست و بنغازی، پایتخت اقتصادی و مناطق شرقی توسط نیروهای سکولار اداره می‌شود. درگیری‌ها میان این دو جناح تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در واکنش به سخنان پیشین عبدالله ثنی، نخست وزیر لیبی در طبرق بیان شد. ثنی گفته بود که ترکیه دولت "نجات ملی لیبی" در طرابلس به ریاست عمر الحاسی را به سلاح مجهز می‌کند.

در همین حال عمر الحاسی نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه این مساله را تکذیب کرد که دولتش هرگونه سلاح یا حمایت نظامی از سوی ترکیه دریافت کرده باشد.وی گفت که ترکیه فقط حمایت انسانی به طرف‌های درگیر در لیبی ارائه می‌دهد.

بیشتر کشورهای غربی با مسلح کردن دولت الثنی مخالف هستند و می‌گویند که در صورت تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی احتمالا ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش این کشور برداشته می‌شود.

ادامه مذاکرات لیبی در الجزایر

از سوی دیگر یکی دیگر از جلسات گفت‌وگوی لیبی در پایتخت الجزایر با مشارکت 20 مسئول حزبی و شخصیت سیاسی برگزار شد. رمطان لمامره، وزیر خارجه الجزایر اعلام کرد که کشورش به نحوی منطقی به این مساله خوش بین است که مذاکرات فراگیر در لیبی به موفقیت بیانجامد.

وی گفت که کشورش برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی تلاش می‌کند تا بحران این کشور حل و فصل شود و با توجه به نتایج این دیدار، مراحل آتی تعیین خواهد شد.

در همین حال برنادینو اعلام کرد که نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی لیبیایی شرکت کننده در مذاکرات جزایر پیامی به تمامی کسانی که در گروه‌های کاری دیگر مذاکره می‌کنند، می‌فرستند تا آنها را به روند سیاسی ترغیب کنند.

فرستاده سازمان ملل به لیبی عنوان داشت که نشست‌های الجزایر نقش مهمی را در روند سیاسی لیبی ایفا می‌کند و این دیدارها یک نشست سیاسی تعیین کننده است.

طرح اخوان المسملین برای حل و فصل بحران لیبی

در همین حال حزب "عدالت و سازندگی" شاخه سیاسی اخوان المسلمین در لیبی طرحی را مبتنی بر تشکیل شورای ریاستی و قانونگذاری برای اداره مرحله انتقالی سوم ارائه داد که مدت این مرحله از سه سال تا پنج سال است و جایگزین پارلمان در طبرق و کنگره ملی سراسری در طرابلس خواهد بود.

این حزب اعلام کرد که طرح را پس از تماس‌های مستقیم با کنگره ملی و اعضایی از پارلمان طبرق و رئیس و اعضای هیات سازمان ملل در لیبی و همچنین کشورهای حامی مذاکرات تدوین کرده است.

در خواست پارلمان لیبی برای تاخیر در مذاکرات صلح

در همین حال پارلمان لیبی در طبرق اعلام کرد که از سازمان ملل درخواست کرده است تا مذاکرات برای پایان درگیری‌ها برسر قدرت در این کشور را به مدت یک هفته به تعویق بیاندازد تا زمان بیشتری برای بررسی پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی به وجود آید.

فرج هاشم سخنگوی این پارلمان گفت: ما خواهان تعویق مذاکرات به مدت یک هفته هستیم تا نقشه راه دولت آتی و اختیارات آن و سقف زمانی‌اش را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که تصمیم دارد دور دیگری از مذاکرات را امروز (چهارشنبه) میان طر‌ف‌های درگیر در لیبی برگزار کند.

از سوی دیگر یک مسئول لیبیایی عنوان داشت که مقامات این کشور دو میدان نفتی وابسته به شرکت نفتی الزویتینه را بنا به دلایل امنیتی بسته‌اند.

انتهای پیام

کد N764181

وبگردی