آفتاب
رئیس پارک علم و فناوری استان خبر داد

اجرای مراحل قانونی طرح کریدور علم و فناوری خراسان رضوی

اجرای مراحل قانونی طرح کریدور علم و فناوری خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی از انجام مراحل قانونی طرح کریدور علم و فناوری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه خراسان، دکتر سیدحسن علم‌الهدایی در نشست خبری که در محل دفتر پارک علم و فناوری استان برگزار شد، در خصوص طرح کریدور علم و فناوری استان اظهار کرد: مراحل قانونی این طرح انجام شده و در کارگروه شورای عالی عتف به تصویب رسیده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی به مشکلات ایجاد کریدور علم و فناوری استان اشاره و تصریح کرد: برای بهره‌برداری از کریدور باید برج «آی‌.تی» ایجاد شود که معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور نیز بر ایجاد آن تاکید داشت که به دنبال ایجاد آن هستیم.

علم‌الهدایی با بیان اینکه برای ایجاد این کریدور باید شهرک‌های صنعتی نیز همکاری داشته باشند، عنوان کرد: همچنین باید کسب‌ و کارهای مزاحم و شبه‌ مزاحم از منطقه کریدور حذف شود. دولت باید اعتباراتی را به این امر تخصیص دهد و بخش خصوصی نیز باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند زیرا به نظر من کریدور با 10 یا 20 میلیارد تومان انجام نمی‌شود.

وی با اعتقاد بر اینکه در کشور ما بخش فناوری نسبت به بخش آموزش و پژوهش عقب مانده و توسعه این بخش‌ها نامتوازن بوده است، گفت: در عرصه توسعه پارک‌های علم و فناوری با حمایت‌های رئیس‌جمهور تلاش‌ها و اقدامات خوبی صورت گرفته است تا بتوانیم مشکلات قانونی، حقوقی، اقتصادی و... را مرتفع کنیم در حال حاضر 180 مرکز رشد فناوری و 30 پارک علم و فناوری در کشور در حال فعالیت هستند که پارک خراسان رضوی به لحاظ رتبه‌بندی در جایگاه دوم یا سوم کشور قرار دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه قانون شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 93 به صورت جدی در کشور اجرایی شده است، عنوان کرد: در خراسان رضوی نیز به دلیل اهتمام جدی مدیران استانی توجه خوبی به مسائل علمی و فناوری صورت گرفته است.

علم‌الهدایی ایجاد کارگروه ویژه حل مشکلات دانش بنیان را از اقدامات پارک علم و فناوری برشمرد و افزود: کارگزاری احراز دانش‌ بنیان بودن شرکت‌ها در اختیار پارک علم و فناوری است که در سال جاری دانش‌ بنیان بودن 80 پارک را به صورت قطعی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید تعداد شرکت‌های دانش‌ بنیان به 20 هزار شرکت برسد، اظهار کرد: دبیرخانه شرکت‌های دانش بنیان را در سال 93 به مرحله اجرایی رساندیم که خوشبختانه تاکنون مفید بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصویب تبصره 18 را از دیگر اقدامات پارک در طول سال جاری اعلام و خاطرنشان کرد: براساس این تبصره که به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، نیم درصد از درآمدهای شهرداری برای رفع مشکلات شهر در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

علم‌الهدایی ارزیابی 100 اختراع با مالکیت فکری پارک علم و فناوری استان، برتر شدن غرفه پارک علم و فناوری استان در کشور را از دیگر دستاوردهای پارک در سال جاری دانست و در خصوص برنامه‌های سال 94 تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های پارک و حمایت جدی از شرکت‌های فناور، تدوین برنامه‌های جامع عمرانی، نهایی شدن برنامه راهبردی پارک، پایش و آسیب‌شناسی موسسات فناور پارک، افتتاح نمایشگاه مرکز مبادلات تجاری در قزاقستان و... برخی از برنامه‌های ما برای سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه امروز سند مطالعات آی.سی.تی خراسان رضوی با اعتباری بالغ بر 134 میلیارد و 500 میلیون تومان در راه عملیاتی شدن قرار گرفته است، عنوان کرد: در همین راستا با کمک سازمان‌های مختلف باید خود را از منظر آی.سی.تی به‌روز کنیم.

انتهای پیام

کد N764156

وبگردی