آفتاب

سوئد توافق دفاعی خود با عربستان را تمدید نمی‌کند

سوئد توافق دفاعی خود با عربستان را تمدید نمی‌کند

به گفته نخست وزیر سوئد این کشور توافق دفاعی خود با عربستان را تمدید نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، تصمیم استفان لوفون، نخست وزیر سوئد پس از آن اعلام شد که دولت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مانع از سخنرانی وزیر خارجه سوئد در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره وضعیت حقوق بشر شد.

نخست وزیر سوئد در جریان سفر رسمی خود به کی‌یف در جمع خبرنگاران گفت: واقعیت این است که ما به توافق دفاعی خود با عربستان پایان می‌دهیم. وزیردفاع امشب مطالب بیشتری را در این مورد بازگو خواهد کرد.

توافق دفاعی جنجالی عربستان و سوئد که شامل صادرات تسلیحات نظامی و دوره‌های آموزشی برای نیروهای عربستانی است قرار بود سال جاری میلادی تمدید شود. این توافقنامه از سال 2005 بین طرفین منعقد شد.

سوئد چهارمین صادر کننده بزرگ تسلیحات به خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. جناح محافظه کار سوئد به شدت به وضعیت حقوق بشر در عربستان اعتراض دارند و بارها خواهان توقف همکاری نظامی کشورشان با ریاض شده‌اند.

وزرای خارجه کشورهای عربی روز سه شنبه از وضعیت حقوق بشری عربستان دفاع کرده و اظهارات مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد مبنی بر اینکه پادشاه عربستان مانع از سخنرانی وی در نشست اتحاده عرب در قاهره شده را به باد انتقاد گرفتند.

والستروم میهمان افتخاری نشست بود و این اقدام به دلیل تصمیم سوئد در به رسمیت شناختن فلسطین در پاییز گذشته اتخاذ شده بود.

عربستان سومین خریدار بزرگ غیرغربی تسلیحات سوئد است. در سال 2014 ریاض تجهیزاتی به ارزش 338 میلیون کرون (37 میلیون یورو) از سوئد خریداری کرد.

این توافق قرار بود در ماه مه 2015 برای پنج سال دیگر تمدید شود اما حزب سوسیال دموکرات نخست وزیر سوئد و حزب سبز سوئد که شریک ائتلافی دولت است به شدت از آن انتقاد کردند.

وزیر خارجه سوئد به ندرت درباره عربستان اظهار نظر می‌کند اما وی در ماه ژانویه از نحوه برخورد پادشاهی عربستان با رائف البداوی، وبلاگ نویس جوان عربستان که به هزار ضربه شلاق و 10 سال حبس مواجه شده بود، انتقاد کرد.

والستروم روز دوشنبه ریاض را به "واکنش شدید" نسبت به موضع سوئد در قبال مساله حقوق بشر متهم کرد.

وزیر خارجه سوئد در گفت‌وگو با خبرگزاری تی تی (TT) قاهره گفت: توضیحی که ما دادیم این است که سوئد وضعیت حقوق بشر و دموکراسی را پررنگ کرده و بر آن تاکید دارد و به همین دلیل بود که آنها به من اجازه سخنرانی نمی‌دهند. این مایه خجالت است که یک کشور مانع مشارکت من شود.

سخنرانی لغو شده والستروم در وب سایت وزارت خارجه سوئد منتشر شد و در آن به مسائل زنان و حقوق بشر و نیز اهمیت به رسمیت شناختن کشور فلسطین صحبت شده است. در این سخنرانی علنا به نام عربستان اشاره‌ای نشده و تنها به روابط میان سوئد و کشورهای خاورمیانه تاکید شده و خواستار ادامه همکاری شده است.

انتهای پیام

کد N764082

وبگردی