آفتاب

کنترل کردها بر مواضع استراتژیک داعش در شمال شرق سوریه

کنترل کردها بر مواضع استراتژیک داعش در شمال شرق سوریه

با پیشروی‌های اخیر شبه نظامیان کرد و پیشمرگ‌ها در شمال شرق سوریه، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسیر استراتژیک امداد رسانی داعش بین عراق و سوریه قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: "نیروهای دشمن داعش" توانسته‌اند مناطق اطراف شهر تل حمس در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه را که داعش از آن برای رساندن تجهیزات و نیرو به استان نینوای عراق استفاده می‌کرد، به کنترل خود درآورند و عملا رفت و آمد از این مسیر برای نیروهای تندرو غیرممکن شده است.

در این بیانیه که به هویت نیروهای موجود در اطراف تل حمیس اشاره‌ای نشده آمده است، نیروهای مذکور با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف توانستند هفته گذشته مناطق استراتژی اطراف تل حمیس را به کنترل خود درآورند و قدرت مانور داعش در این منطقه از بین رفته است. با این کار داعش از امکان ارسال سلاح و نفرات خود به تلعفر و شهر موصل در عراق محروم شده است.

نیروهای کرد متشکل از شبه نظامیان پ‌ک‌ک، پیشمرگ‌های عراقی و پیشمرگ‌های کرد سوری هستند 27 فوریه توانستند شهر تل حمیس واقع در استان حسکه را که مدت‌ها در اشغال داعش بود، آزاد کنند.

کردها با راهنمایی و پشتیبانی نیروهای آمریکایی در حال توسعه قلمرو خود به سمت جنوب هستند تا مسیرهای استراتژیک مواصلاتی داعش بین عراق و سوریه را قطع کنند و ظاهرا در این کار موفق بوده‌اند.

در مناطق کردنشین استان حسکه یگان‌هایی از ارتش سوریه نیز هنوز فعال هستند که با کردها برای عقب راندن داعش و مخالفان تندرو سوری همکاری می‌کنند. کردها با یگان‌هایی از ارتش آزاد سوریه که میانه‌روتر از داعش هستند و البته دشمن ارتش سوریه محسوب می‌شوند نیز همکاری دارند.

قطع مسیرهای امدادی داعش بین عراق و سوریه در واقع زمینه سازی برای آغاز عملیات گسترده ائتلاف و نیروهای عراقی برای بازپس گیری موصل، بزرگترین شهری که داعش تاکنون آن را اشغال کرده است، محسوب می‌شود.

در درگیری‌های کردها با داعش تاکنون صدها داعشی از پای درآمده‌اند و کردها نیز تلفاتی را متحمل شده‌اند. در این درگیری‌ها دو شهروند غربی که یک استرالیایی و یک انگلیسی بودند نیز کشته شدند.

بنابر اعلام پنتاگون 94 روستا در منطقه جزیره واقع در مثلث مرزی عراق، سوریه و ترکیه که غالبا کرد نشین هستند، آزاد شده است.

انتهای پیام

کد N764011

وبگردی