آفتاب
یک استاد حوزه:

نسبت به تقویت ارزش‌های اخلاقی بی‌تفاوت نباشیم

نسبت به تقویت ارزش‌های اخلاقی بی‌تفاوت نباشیم

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خانواده، آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالی نباید نسبت به تقویت فضایل اخلاقی در افراد بی‌توجه باشند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «انسان در دنیا دارای دو نفس است، یکی نفسی که به سمت اعمال نیک می‌رود و نفسی دیگر که به سمت اعمال نادرست می‌رود» اظهار کرد: اگر انسان می‌خواهد از خوشی‌ها و سعادت دنیا برخوردار باشد باید اصول اخلاقی را رعایت کند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن انسان‌ را با دو نفس معرفی می‌کند. فسق، فجور، ‌بداخلاقی و بی‌بندوباری که جزء نفس نادرست انسان است و تقوا، درستکاری، صداقت، امانتداری، حجاب و... که زیر پوشش واژه تقوا و نفس خداخواه انسان قرار می‌گیرد و ما برای رسیدن به فضایل اخلاقی باید بدانیم که انسان‌هایی هستیم با نفسی دوسویه که به سوی رفتارهای هنجار و ناهنجار می‌رود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان وقتی به دنیا می‌آید ضمیری پاک دارد و باید بداند که در این ضمیر پاک خود که چون مزرعه‌ای است باید گل بکارد و به سمت رفتارهای هنجار برود. در مرحله نخست مزرعه‌داران این مزرعه پدر و مادر هستند. مادر با شیر پاک خود می‌تواند از بچگی اخلاق‌ها و هنجارهای درست را به کودکش آموزش بدهد.

وی ادامه داد: همچنین در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم خانواده‌ها نباید فضای مجازی را فراموش کنند و باید برای رسیدن به فضایل اخلاقی فرزندانشان کنترلی بر روی این فضای مجازی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزندان در منزل درست تربیت نشوند مصداق همین ضرب‌المثل می‌شود که "خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج". پس باید برای تربیت صحیح ابتدا خانواده‌ها به این موضوع اهمیت زیادی بدهند.

گلپایگانی افزود: گروه بعدی که می‌تواند بر روی انسان‌ها برای رسیدن به فضائل اخلاقی تأثیر بگذارد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هستند که باید همان روش‌هایی که خانواده‌ها دنبال کرده‌اند را ادامه بدهند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این جامعه مدنی باید سعی کنیم افراد در سایه خانواده به فضایل اخلاقی برسند و آموزش و پرورش این اخلاقیات را ترقی دهد و پس از آن آموزش عالی کاری کند که انسان‌ها به مرحله تعالی و کامل شدن برسند.

گلپایگانی یادآور شد: اگر افراد به فضایل اخلاقی آراسته شوند در هر جایی که مسئولیت داشته باشند آن رفتاری که درست است را انجام می‌دهند. متأسفانه ما در جامعه‌مان پرورش اخلاق را به دست رسانه‌های غربی سپرده‌ایم. اگر عفت و حیا و پاکدامنی که جزء فضایل اخلاقی است در جامعه ما از بین برود دیگر نیازی به حمله دشمن نیست. ما خودمان را از درون نابود کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N763868

وبگردی