آفتاب
کارخانه‌ای:

مصرف بالای انرژی در کشور ما به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است

مصرف بالای انرژی در کشور ما به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف بالای آب،‌ برق و گاز در ایران نسبت به میانگین جهانی گفت که مصرف بالای انرژی در کشورمان به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است.

ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تأکید کرد: ریشه‌های این مصرف‌زدگی بالا را باید با روش‌های فرهنگی حل کرد و تغییر و تحولاتی در آن ایجاد کرد.

او ادامه داد: این مصرف‌زدگی در کشور ما ریشه‌دار است و باید با کارهای فرهنگی قوی حل شود، ضمن این‌که دولت هم باید اقداماتی انجام دهد.

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی نیز مصرف بهینه است که باید روی آن کار شود. البته باید توجه کنیم که انرژی فقط یکی از شاخصه‌های مصرف بالاست و در سایر زمینه‌ها هم دچار مصرف‌زدگی هستیم، منتها این حجم مصرف در بخش انرژی قابل مقایسه است و خود را در قالب ارقام نشان می‌دهد.

او تأکید کرد: دولت باید مقابله با این شیوه نامناسب را از خودش شروع کند، دولت باید در این امر پیشتاز باشد و تمام دستگاه‌ها مصرف بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار دهند. مثلاً برگزاری سمینارها با هزینه‌های بسیار بالا نیز نوعی مصرف‌زدگی محسوب می‌شود.

کارخانه ادامه داد: مصرف بالای انرژی ابعاد مختلفی دارد که در همه آنها باید برنامه‌ریزی صورت گیرد. مثلاً ابزارآلات باید بهینه باشند. وقتی شیر آب استاندارد نیست و با یک تکان چند لیتر آب هدر می‌رود، مردم هر قدر تلاش کنند باز هم اسراف وجود دارد.

این نماینده مجلس افزود: دولت باید برنامه‌ای هدفمند و جامع را برای تجهیزات مربوط به انرژی بکار بگیرد و بخش تولید را وادار به استانداردسازی و بهینه سازی ابزارآلات کند.

او همچنین گفت: 50 درصد برق کشور صرف لوازم خانگی می‌شود و فقط لوازم سرمایشی و گرمایشی بخش قابل توجهی از سرمایه کشور را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که اکثر دستگاه‌ها استاندارد نیستند و متأسفانه سازمان استاندارد نیز کوتاهی می‌کند.

کارخانه در پایان تصریح کرد: دولت و ملت باید با یک برنامه ریزی هدفمند و هماهنگ وارد میدان شوند تا این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام

کد N763232

وبگردی