آفتاب
/تحلیل- رای الیوم/

عربستان انتقادپذیر باشد

عربستان انتقادپذیر باشد

مسوولان عربستانی حساسیت زیادی در خصوص انتقاد از سیاست‌های داخلی‌شان دارند؛ ممانعت عربستان از سخنرانی وزیر خارجه سوئد در نشست اتحادیه عرب که از وضعیت حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده است، تاکیدی بر این مساله است. موضع شرم‌آور اتحادیه عرب نیز که از سخنرانی وزیر خارجه سوئد تنها به دلیل به چالش کشیدن اسرائیل و آمریکا و به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممانعت به عمل آورد، جالب توجه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رای الیوم در تحلیلی در خصوص اقدام عربستان در ممانعت از سخنرانی مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد نوشت: عربستانی‌ها حساسیت جدی در قبال افرادی دارند که بخواهند در سیاست‌های داخلی آنها انتقاد کنند حتی اگر این انتقاد منصفانه و درست باشد و به ویژه اینکه انتقاد از سوی غیرعربستانی‌ها صورت گرفته باشد اما اگر از سوی عربستانی‌ها صورت بگیرد قوانین زیادی برای مجازات این افراد شامل حبس چند ساله، شلاق زدن و پرداخت جریمه مالی وجود دارد.

دو رخداد یا مساله اساسی این حساسیت بیش از حد عربستان را نشان می‌دهد. یکی موضع شرم‌آور اتحادیه عرب و نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه است که به خانم مارگوت والستروم اجازه ندادند در جلسه افتتاحیه نشست وزرای خارجه عرب در قاهره سخنرانی کند. این اقدام تنها به خاطر اعتراضات عربستان و مداخله آن صورت گرفت چون وزیر خارجه سوئد از نقض حقوق بشر در کشورهای عربی به ویژه عربستان و عدم رعایت حقوق زنان در این کشور انتقاد کرد.

دوم صدور بیانیه‌ای از سوی عادل الطریفی، وزیر اطلاع‌رسانی عربستان در پایان جلسه کابینه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور است که در آن تاکید کرد: عربستان مداخله در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد و با تجاوز به حق حاکمیتش از جمله لطمه زدن به استقلال دستگاه قضایی مخالف است.

این بیانیه پس از ابراز ناخرسندی ریاض از گزارشات برخی رسانه‌ها درباره رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستان صادر شد.

رائف بدوی به اهانت به اسلام و ایجاد پایگاه لیبرال متهم و به 10 سال حبس، هزار ضربه شلاق و پرداخت جریمه‌ای به ارزش یک میلیون ریال (266 هزار دلار) محکوم است.

هیچ بحثی در خصوص حق عربستان در مخالفت با مداخله در امور داخلی‌اش نداریم اما به شرط اینکه حسن نیت خود را ثابت کند و خود را وادار کند که در امور دیگران مداخله نکند. انتقاد از حکم صادره علیه وبلاگ‌نویس عربستانی یک چیز است و حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه‌ای از شبه‌نظامیان مساله دیگری است.

ما اینجا از مداخله عربستان در چندین کشور مثل یمن، سوریه و عراق صحبت می‌کنیم.

رائف بدوی تنها به خاطر اینکه به اسلام اهانت کرده وارد زندان نشد بلکه دلیل دیگر حبس وی تاسیس شبکه آزاد لیبرالی است که خواهان بالا بردن سقف آزادی‌ها و احترام به حقوق بشر در عربستان است. اگر مشکل اهانت به اسلام است وی می‌تواند به اشتباهش اعتراف و توبه کند چراکه دین ما دین آمرزش است اما بیشتر دولت‌های عربی چنین مساله‌ای را نمی‌پذیرند.

ما با الطریفی در بیانیه‌ای که گفت دستگاه قضایی عربستان مستقل و شفاف است، موافق نیستیم. وی به خوبی می‌داند مقصود ما چیست و چه دلایل و مدارکی در اختیار داریم که عکس آن را نشان می‌دهد اما نمی‌خواهیم این مساله را شخصی کنیم.

تنها کافی است اشاره کنیم به اینکه کناره‌گیری مقامات عربستان از اجرای حکم ضربه شلاق برای بدوی پس از اعتراضاتی که در پی اجرای 50 ضربه اول صورت گرفت، دلیل دیگری بر عدم قانع بودن آنها به این حکم یا بخش‌هایی از آن است.

وزیر خارجه سوئد که خواست در مقابل وزرای خارجه عربی به سخنرانی بپردازد خودسرانه به این مکان نیامده بود بلکه دعوتنامه رسمی از سوی دبیرکل اتحادیه عرب را در اختیار داشت؛ اتحادیه‌ای که دست به اقدامی کوته‌نظرانه برای مجازات سوئد زد تنها به خاطر اینکه جرأت کرده اسرائیل و آمریکا را به چالش بکشد و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. پس اگر این وزیر 10 دقیقه در خصوص اوضاع نامناسب حقوق بشر در بیشتر جهان عرب سخن می‌گفت عربستان و دیگر وزرای خارجی عرب چه ضرری می‌کردند؟ این وزیر چه چیز جدیدی می‌توانست به این اوضاع بیفزاید یا چه رازی را آشکار کند.

ما عربستان و اقدامات آن در فشار آوردن بر وزیر خارجه سوئد را سرزنش نمی‌کنیم اما تنها دبیرکل اتحادیه عرب را سرزنش می‌کنیم که چنین اهانتی را پذیرفت. اگر العربی در یک نهاد دموکراتیک منطقه‌ای یا بین‌المللی بود که عدالت و حقوق بشر را رعایت می‌کرد به درخواستش از وزیر خارجه سوئد برای سخنرانی پایبند می‌ماند و اگر نمی‌توانست به سخنرانی وی را به دلایلی احترام بگذارد استعفایش را تقدیم می‌کرد. اما وی این کار را نکرد و این مساله‌ای است که ناخرسندی ملت‌های عرب از این اتحادیه و حقیر شمردن دبیرکل و مسوولان آن را نشان می‌دهد.

ما از سلمان بن عبدالعزیز انتظار داشتیم و داریم که با بهبود وضعیت حقوق بشر در را به روی تمامی انتقادهای غربی ببندد و بر مستقل بودن دستگاه قضایی خود تاکید کند. نخستین گام در این راستا صدور عفو رائف بدوی وبلاگ‌نویس و دیگر زندانیانی است که بدون محاکمه یا با محاکمه‌های صوری در زندان به سر می‌برند.

انتهای پیام

کد N763203

وبگردی