آفتاب
اسفنانی:

عدم نظارت بر حسن اجرای قوانین زمین خواری را رواج داده است

عدم نظارت بر حسن اجرای قوانین زمین خواری را رواج داده است

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است: عدم نظارت مناسب بر حسن اجرای قوانین و عدم برخورد قاطع با متخلفین توسط قوه قضاییه موجب رواج زمین خواری شده است.

محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مبارزه بی اغماض با زمین خواران گفت: زمین خواری بحثی طولانی است که سال های سال در کشور ما مطرح است و عزم جدی برای مقابله با آن دیده نمی شود.

وی ادامه داد: هر از چند گاهی صدا و سیما صحنه هایی از تخریب چند ویلا را نشان می دهد و قائله تا مدتی مسکوت می‌ماند از طرفی با توجه به اینکه برخی شهرها گسترش زیادی داشته اند و امکان سکونت افراد وجود ندارد به کوه‌ها و مراتع و منابع و اراضی ملی روی آوردند که متاسفانه یا با تبانی میان افراد یا با استفاده از خلاهای قانونی و گاهی نیز با ترفند و زور و اجبار اراضی ملی را تصرف می‌کنند و نهایتا به ساخت و ساز می‌پردازند.

نماینده مردم فریدن و فریدون شهر در مجلس تصریح کرد: از آنجایی که این اموال متعلق به بیت المال و مردم است تصرف آن‌ها توسط افراد خاص نه تنها دخل و تصرف در اموال بیت المال است بلکه پول باد آورده قابل توجهی را به صورت غیرعادلانه به جیب این افراد می ریزد.

اسفنانی با بیان اینکه ورود رهبری به این موضوع نشان از اهمیت آن دارد گفت: به نظر من نقص عملکرد دستگاه‌های مرتبط و ذیربط باعث شده مقام معظم رهبری شخصا به این موضوع بپردازند.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر خلاء قانونی برای مقابله با زمین خواری وجود ندارد اما متاسفانه عدم اجرای صحیح قانون و نبود نظارت بر حسن اجرای قوانین و همچنین عدم برخورد قاطع با متخلفین موجب شده زمین خواری به این سبک و سیاق رواج پیدا کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و مسئولین مربوطه باید قوی تر عمل کنند تصریح کرد: بسیاری از نهادها همچون اداره منابع طبیعی ، سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت اسناد کار خود را انجام نمی‌دهند، همچنین نظارت عالیه‌ای که قوه قضاییه باید نسبت به حسن اجرای قوانین داشته باشد ملموس نیست و برخوردهای قاطع انجام نمی‌گیرد چرا که اگر برخورد قاطعی با چند تن از زمین خواران صورت گیرد بسیاری از این موارد کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

کد N763196

وبگردی