آفتاب

درخواست آمریکا از ایران برای یافتن رابرت لوینسون

درخواست آمریکا از ایران برای یافتن رابرت لوینسون

آمریکا بار دیگر کمک ایران برای یافتن رابرت لوینسون مأمور پیشین اف‌بی‌آی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت هشتمین سال مفقود شدن رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) کمک ایران برای یافتن وی را خواستار شد.

واشنگتن مدعی است که این مأمور پیشین اف‌بی‌آی در 9 مارس 2007 در جزیره کیش در حالی که مشغول انجام مأموریت برای سازمان سیا بوده مفقود شده است و تاکنون اطلاعاتی درباره وی در دست نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود گفت: ما از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تا به صورت سازنده به ما برای انجام تحقیقات در خصوص ناپدید شدن رابرت لوینسون کمک کنند تا بتوانیم وی را در امنیت به خانواده‌اش بازگردانیم.

کری تأکید کرد: در طول تاریخ آمریکا لوینسون تنها شهروندی است که تا این اندازه از وی بی‌خبر بوده‌ایم. ما متعهد هستیم که آقای لوینسون را در امنیت کامل به خانواده‌اش بازگردانیم و از حمایت و کمک دوستان بین‌المللی‌مان در این مسیر استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین اظهار کرد: اف‌بی‌آی برای اطلاعاتی که منجر به بازگشت لوینسون به کشورش شود جایزه تعیین کرده و آن را از یک میلیون دلار به 5 میلیون دلار افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا نیز به طور جداگانه با یادآوری هشتمین سال مفقود شدن رابرت لوینسون، اعلام کرد جایزه برای بازگشت وی به خانواده‌اش را به 5 میلیون دلار افزایش داده است.

هم‌چنین شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: کاخ سفید متعهد است که لوینسون را در امنیت باز گرداند و از ایران می‌خواهد تا برای تحقیقات در خصوص ناپدید شدن وی کمک کند.

به گزارش ایسنا، ایران همواره نسبت به ماجرای مفقود شدن این شهروند آمریکایی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

رییس جمهور ایران پیش از این در یک گفت‌وگوی خبری در شبکه سی‌ان‌ان در این‌ رابطه گفت: او یک شهروند آمریکایی است که ناپدید شده و ما خبری از وی نداریم. گزارشات رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که سازمان سیا مسوولیت کار لوینسون در ایران را پذیرفته و دولت آمریکا به عنوان غرامت به خانواده وی 2.5 میلیون دلار پرداخت کرده است.

انتهای پیام

کد N763061

وبگردی