آفتاب

یزدی؛ چهارمین رییس خبرگان با عمامه سفید

یزدی؛ چهارمین رییس خبرگان با عمامه سفید

اسفند 87 بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کسب 51 رای در مقابل 26 رای آیت‌الله محمد یزدی، پس از مرحوم آیت‌الله مشکینی به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید. حالا شش سال از آن روز می‌گذرد و این بار این محمد یزدی است که با 47 رای در مقابل 26 رای هاشمی رفسنجانی به ریاست مهم‌ترین نهاد ناظر بر رهبری می‌رسد.

اسفند 87 بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کسب 51 رای در مقابل 26 رای آیت‌الله محمد یزدی، پس از مرحوم آیت‌الله مشکینی به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید. حالا شش سال از آن روز می‌گذرد و این بار این محمد یزدی است که با 47 رای در مقابل 26 رای هاشمی رفسنجانی به ریاست مهم‌ترین نهاد ناظر بر رهبری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محمد یزدی صبح روز سه‌شنبه در یک انتخابات دو مرحله‌ای و پس از انصراف آیت‌الله هاشمی شاهرودی، در مقابل هاشمی رفسنجانی 47 رای از آرای خبرگان را به دست آورد تا برای یک سال آینده به ریاست مجلس خبرگان رهبری برسد. پیش از این هاشمی رفسنجانی گفته بود که اگر افراد ناصالحی برای ریاست خبرگان کاندیدا شوند او حتما به میدان می‌آید. هاشمی کاندیدا شد، اما این نمایندگان خبرگان بودند که یزدی را صالح دانسته و او را بر صندلی ریاست مجلس خبرگان رهبری نشاندند.

آیت‌الله محمد یزدی 83 ساله، روحانی‌زاده اصفهانی است که پدربزرگش در زمان ظل‌السلطان از یزد به اصفهان کوچ کرده و پدرش از روحانیون اصفهان بوده است. او با تشویق پدر به حوزه علمیه قم رفت و مدارج علمی را یک به یک طی کرد. یزدی شاگرد امام خمینی، آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی بوده و آیت‌الله محمدعلی گیلانی، محمدتقی مصباح یزدی، سیدعلی‌اکبر موسوی و شیخ مرتضی تهرانی (انصاری) از دوستان و معاشران او در قم بود‌ه‌اند. او پیش از انقلاب به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی علیه رژیم شاه بارها مورد تعقیب و شکنجه قرار گرفت.

یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی شد و در سال 1368 به جای آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی بر مسند ریاست قوه قضاییه نشست. او تا سال 1378 این سمت را بر عهده داشت و پس از آن جای خود را به آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی داد.

عضویت در شورای نگهبان پس از استعفای آیت‌الله صافی، ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم، ریاست دفتر امام، عضویت در شورای بازنگری قانون‌اساسی در سال 1368 با حکم امام (ره) و دبیری شورای عالی حوزه های علمیه قم از دیگر مسئولیت‌های پس از انقلاب آیت الله یزدی است.

در صحنه سیاسی ایران یزدی از سیاستمداری برجسته در جناح راست است که با داشتن سمت دبیرکلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همراه آیت‌الله مهدوی کنی که دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود از پدرخوانده‌های اصولگرایان به حساب می‌آمدند.

هرچند بعد از انتخابات سال 92 او کمی از نو اصولگرایان مکدر شد و تا حدودی خود را از صحنه سیاسی کنار کشید و سکوت پیشه کرد اما پس از فوت آیت‌الله مهدوی کنی دوباره نام یزدی به عنوان یکی از بزرگان جناح راست بر سر زبان‌ها افتاد و با محوریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توانست دوباره در رأس جناح راست قرار گیرد. البته نباید آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و محمدعلی موحدی کرمانی را در زعامت اصولگرایان از قلم انداخت.

هرچند حضور با ویلچر یزدی در مراسم ختم آیت‌الله مهدوی کنی نشان از بیماری او داشت و احتمال کاندیداتوریش برای ریاست مجلس خبرگان را کمرنگ نشان می‌داد و بیشتر پیش‌بینی‌ها مبنی بر ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی بود اما انتخاب امروز یزدی نشان می‌دهد که این سیاستمدار 83 ساله همچنان می‌تواند نقش مهمی را در ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بازی کند.

حالا یزدی به ریاست مجلسی رسیده که مدت‌ها سمت نایب رییسی و دبیری آن را به عهده داشته است. او پس از آیت الله مشکینی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مهدوی کنی چهارمین رییس مجلس خبرگان رهبری است که بر صندلی ریاست این مجلس می‌نشیند و عمامه سفید بر سر دارد.

گزارش از خبرنگار سیاسی ایسنا، آرین افخمی

انتهای پیام

کد N763014

وبگردی