آفتاب

تجارت سلاح سودآور انگلیس با کشورهای سرکوبگر

تجارت سلاح سودآور انگلیس با کشورهای سرکوبگر

براساس گزارش‌ها، انگلیس فروش تجهیزات ضد شورش به ارزش 16 میلیون پوند از جمله گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی را به کشورهایی که در لیست سیاه حقوق بشری خودش قرار دارند، ادامه می‌دهد. منتقدان می‌گویند دولت منفعتش را به حقوق بشر ترجیح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق گزارش روزنامه ایندیپندنت، صادرات تجهیزات کنترل تجمعات و تجهیزات ضد شورش در سرکوب ناآرامی‌های ضد دولتی به کشورهای مختلفی از جمله مصر و دولت‌شهر هنگ کنگ صورت گرفته است. دولت انگلیس چراغ سبز صدور مجوز به ارزش 9 / 15 میلیون پوند را از سال 2010 صادر کرده است و تجهیزاتی همانند گاز اشک آور و سپر دفاعی شورش به بیش از صد کشور جهان ارسال شده‌اند.

در حالی که بیشتر این وسایل به کشورهایی با دموکراسی با ثبات ارسال شده، کشورهایی با وضعیت حقوق بشری زیر سوال مثل عربستان، لیبی و پاکستان نیز این تجهیزات را دریافت کرده‌اند. این کشورها جزو لیست سیاه وزارت خارجه انگلیس هستند که طی پنج سال گذشته از آنها به عنوان "کشورهای مایه نگرانی" یاد شده است.

این آمار از سوی سازمان ضد تسلیحات موسوم به کمپین ضد تجارت سلاح (CAAT) منتشر شد. طبق آن 7 / 6 میلیون پوند از 9 کشور جزو لیست سیاه انگلیس دریافت شده است که حدود سه میلیون پوند آن فروش گاز اشک آور به عربستان بوده است.

اندرو اسمیت، از کمپین ضد تجارت سلاح گفت: این روند از وجود سیستمی حکایت دارد که سود تجارت سلاح را به حقوق بشر ترجیح می‌دهد. تسلیحاتی همانند گاز اشک آور اثر نامتجانس دارد و هم ردیف سرکوب داخلی است.

طبق این گزارش، در دوران حکومت معمر قذافی در لیبی 93 / 2 میلیون پوند گاز اشک آور و 228 هزار پوند مهمات کنترل تجمعات به این کشور شمال آفریقا ارسال شده است. در ماه نوامبر سال گذشته این کمپین ضد تجارت سلاح اعلام کرد که دولت انگلیس حدود 7 میلیون پوند مجوز صادرات نظامی در شش ماهه اول 2014 به رژیم صهیونیستی صادر کرد و از آن در جریان آخرین حمله اسرائیل به غزه که 2200 کشته در میان فلسطینیان باقی گذاشت، استفاده شد.

انتهای پیام

کد N762726

وبگردی