آفتاب

انتقاد شدید کاخ سفید و دموکرات‌ها از نامه 47 سناتور آمریکایی به ایران

انتقاد شدید کاخ سفید و دموکرات‌ها از نامه 47 سناتور آمریکایی به ایران

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از نامه جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به مقامات ایران آنها را به تضعیف سیاست خارجی رئیس‌جمهور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک نشست خبری در واکنش به نامه 47 تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی در خصوص اعتبار توافق هسته‌ای پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آن را مورد انتقاد قرار داد و این سناتورها را به تضعیف سیاست‌های رئیس‌جمهور متهم کرد.

این سناتورهای آمریکایی در یک اقدام غیرمنتظره با هدف دخالت در مذاکرات دیپلماتیک دولت آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور یک نامه سرگشاده خطاب به مقامات ایرانی امضا و در آن اعلام کردند هرگونه توافق هسته‌ای که با باراک اوباما امضا شود ممکن است پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی اعتباری نداشته باشد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی به نظر می‌آید این نامه با هدف تضعیف کردن یک چارچوب توافقی که حصول آن میان ایران و گروه 1+5 تا پایان ماه مارس امکان‌پذیر به نظر می‌آید نوشته شده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: این نامه در ادامه یک استراتژی حزبی برای تضعیف توانایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای هدایت سیاست خارجی و پیشبرد منافع و امنیت ملی کشور در جهان است.

جاش ارنست ادامه داد: واقعیت این است که تلاش‌های کنونی آمریکا در کنار متحدان بین‌المللی‌اش در پی یک تعهد عمده و معنادار از سوی دولت ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است تا ایرانی‌ها به جامعه بین‌الملل اثبات کنند که برنامه هسته‌ای‌شان برای اهداف کاملاً صلح‌آمیز است.

همچنین قانون‌گذاران دموکرات در کنگره آمریکا در کنار کاخ سفید خشم خود را نسبت به این اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه اعلام کردند و آن را بیانیه‌ای خواندند که یک مداخله آشکار در مذاکرات محسوب نمی‌شود.

به نوشته نیویورک تایمز نامه این جمهوری‌خواهان چه باعث تضعیف اراده ایران برای حصول یک توافق هسته‌ای بشود و چه نشود این کشور با تحقیر به این نامه پاسخ داده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه در واکنش به این نامه، گفت: از نظر ما این نامه فاقد ارزش قانونی است و جالب است در حالی که مذاکرات در جریان است و توافقی حاصل نشده برخی گروه‌های فشار سیاسی حتی از دورنمای یک توافق هراس دارند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این‌باره گفت: بعید است که این نامه باعث توقف حصول یک توافق شود اما می‌تواند سرزنش ایران در صورت شکست مذاکرات را سخت‌تر کند. این قابلیت که ما بتوانیم در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات طرف دیگر را مقصر بدانیم برای ما بسیار مهم است و چنین اقدامی می‌تواند از سوی ایرانی‌ها در چنین سناریویی استفاده شود.

سخنگوی کاخ سفید علاوه بر این تأکید کرد: نه تنها جامعه بین‌الملل بلکه رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار این است که ایرانی‌ها بازرسی‌های دقیق و سرزده از تأسیسات هسته‌ای‌شان را بپذیرند به گونه‌ای که موجب رفع نگرانی گسترده بین‌المللی در این زمینه شود.

انتهای پیام

کد N762638

وبگردی