آفتاب

مخالفت انصارالله با انتقال مذاکرات یمن به ریاض/عبدالله صالح: منصور هادی "مال مردم خور" است

مخالفت انصارالله با انتقال مذاکرات یمن به ریاض/عبدالله صالح: منصور هادی "مال مردم خور" است

جنبش مردمی انصارالله یمن رسما مخالفت خود را با انتقال مذاکرات به خارج از صنعاء که در جهت تحمیل خواست و اراده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر گروه‌های یمنی است، اعلام کرد. از سوی دیگر رئیس جمهوری پیشین یمن عبد ربه منصور هادی را به "خوردن" اموال مردم یمن متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به اقدام ریاض برای میزبانی کنفرانس گفت‌وگوی یمن اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به صورت بی‌طرف نسبت به مسائل یمن موضع‌گیری نمی‌کند.

همزمان علی القحوم، عضو دیگر دفتر سیاسی انصارالله در مصاحبه با خبرگزاری آلمان عنوان داشت: هیچ توجیهی برای انتقال مذاکرات به خارج از کشور وجود ندارد و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن این حق را ندارد که مذاکرات را به مکانی انتقال دهد چرا که وی مشروعیت ندارد و در گذشته بنا به خواست خود استعفا کرد.

القحوم خاطرنشان کرد که عبد ربه منصور هادی توطئه علیه ملت و کشور یمن را رهبری می‌کند و او کسی است که راه را مجددا در مقابل طرف‌های خارجی برای بازی گرفتن امنیت و ثبات یمن باز کرد.

وی افزود: هیچ‌ گونه دعوتی که برای انتقال مذاکرات از صنعاء باشد برای ما اهمیت ندارد و گروه‌های سیاسی یمنی که توافق صلح و شراکت ملی را امضا کرده‌اند امروز در صنعاء گفت‌وگو می‌کنند و تنها گروه تجمع یمنی برای اصلاح از این مذاکرات خارج شده است.

این عضو جنبش انصارالله عنوان داشت: پیشرفت بسیاری در مذاکرات به ویژه در خصوص ساختار نهاد قانونگذاری و اجرایی حاصل شده است و تنها توافق بر سر ساختار شورای ریاست جمهوری باقی مانده است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

پیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با درخواست عبد ربه منصور هادی برای انتقال مذاکرات به ریاض موافقت کردند.

القحوم در واکنش به موضع ریاض نسبت به مذاکرات گفت: موضع ریاض موضع منفی نسبت به انقلاب مردمی است و مردم یمن نمی‌توانند بپذیرند که برخی از طرف‌های خارجی مجددا صحنه سیاسی در یمن را تحت کنترل خود درآورند.

وی همچنین از موضع عربستان، قطر و آمریکا انتقاد کرده و عنوان داشت که این کشورها اموالی را در یمن استفاده می‌کنند تا القاعده را به تحرکاتی وادارند و حضور القاعده در برخی از استان‌های جنوبی امری ملموس شده است.

استقبال مخالفان انقلاب مردمی یمن از انتقال مذاکرات به ریاض

در همین حال وزرای خارجه عرب در پایان نشست خود در قاهره از تصمیم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای میزبانی ریاض از کنفرانسی با محوریت یمن استقبال کردند.

وزرای خارجه عرب در بیانیه‌ای "مخالفت خود را با هرگونه مداخله در امور داخلی یمن اعلام و تاکید کردند که خواهان حفظ وحدت و حاکمیت این کشور هستند".

در این بیانیه همچنین بر لزوم ادامه حمایت از "مشروعیت قانونی عبد ربه منصور هادی و پشتیبانی از تلاش‌های ملی وی جهت از سرگیری روند سیاسی" تاکید شده است.

آن‌ها همچنین در اظهارات مداخله جویانه و در راستای ادامه مواضع خصمانه خود علیه مردم یمن مخالفت خود را با اقدام جنبش انصارالله در تدوین بیانیه قانون اساسی اعلام کردند.

همزمان عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری نیز اعلام کرد که این شورا از تمایل عبد ربه منصور هادی برای برگزاری مذاکرات در ریاض با مشارکت تمامی طرف‌های سیاسی یمنی "که خواهان حفظ امنیت و ثبات یمن هستند" استقبال می‌کند.

الزیانی در سخنان خود در نشست وزارتی کشورهای عربی از تمامی این کشورها خواست تا به این تلاش‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پاسخ مثبت داده و از آن حمایت کنند.

وی مدعی شد: این کنفرانس با هدف حفظ امنیت و ثبات یمن و در چارچوب پایبندی به مشروعیت در این کشور است.

الزیانی همچنین تاکید کرد که باید با هرگونه اقدامات و تصمیماتی که از سوی جنبش انصارالله صورت می‌گیرد مخالفت شود.

وی نسبت به نابسامان شدن اوضاع امنیتی در یمن و از بین رفتن روند سیاسی در این کشور هشدار داده و گفت: از بین روفتن روند سیاسی در یمن خطراتی را به وجود می‌آورد که از مرزهای این کشور پا فراتر گذاشته و به امنیت ملی عربی و امنیت بین‌المللی لطمه وارد می‌کند.

انتقاد شدید علی عبدالله صالح از عبدربه منصور هادی

از سوی دیگر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در سخنان خود در دیدار با هیاتی از جوانان استان تعز به شدت عبد ربه منصور هادی و حامیان وی را مورد انتقاد قرار دارد.

علی عبدالله صالح اعلام کرد که هادی و حامیانش اموال مردم و ثروت‌های آنها را بالا کشیده‌اند و سرمایه‌گذاری‌ها را در یمن متوقف کرده و به گردشگری در این کشور لطمه زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که هادی و کسانی که با او در اداره کشور مشارکت دارند مسئول نابسامان شدن اوضاع در یمن هستند چرا که آنها کشور را به نحو بدی اداره کرده و ملت و حقوق آنها را در نظر نگرفته‌اند که این مساله به از بین رفتن زیرساخت‌های یمن می‌انجامد.

علی عبدالله صالح همچنین مسئولان کنونی یمن را که از صنعاء به عدن گریخته‌اند به دشمنان خود در جنوب یمن متهم کرد که پس از جنگ در سال 1994 با هدف جدا کردن جنوب یمن از شمال آن به عدن رفتند.

علی عبدالله صالح خطاب به عبد ربه منصور هادی از او خواست تا به دلیل شکست در اداره کشور، یمن را ترک کند و اداره آن را به کسانی بسپارد که قادر به اداره کشور هستند.

وی تصریح کرد که ضمانت خروج امن را به عبد ربه منصور هادی خواهد داد.

او تصریح کرد که یمن فقط یک پایتخت دارد که آن صنعاء است و او و حزبش ( کنگره مردمی سراسری) و نه مردم یمن این مساله را نمی‌پذیرند که پایتخت یمن عدن یا هیچ شهر دیگری باشد.

انتهای پیام

کد N762504

وبگردی