آفتاب
یک توافق خوب/ جوکار با مهر تشریح کرد:

اختلاف ایران و غرب در مورد میزان ذخیره سازی سوخت نیروگاه ها

اختلاف ایران و غرب در مورد میزان ذخیره سازی سوخت نیروگاه ها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: طرف غربی شرط هایی را در مورد ذخیره سازی ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو سوخت در ایران مطرح می کند در حالی که نیروگاه بوشهر به تنهایی سالانه به ۴۰ تن سوخت نیاز دارد.

محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توافقی خوب است که منافع ملی ما را در موضوع هسته ای تضمین کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شوری اسلامی عزت ملی، بهره برداری از دانش هسته ای برای تامین نیاز های کشور را از خطوط قرمز کشور در مذاکرات خواند اظهار داشت: تعدا سانتریفیوژ ها، میزان غنی سازی و ذخیره مواد غنی شده باید به میزانی باشد که بتوانیم سوخت نیروگاه ها را تامین کنیم.

جوکار اظهار اشت: در دور قبلی مذاکرات، طرف غربی اعلام کرد ایران تا سقف ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو می تواند سوخت ذخیره سازی کند در حالی که فقط نیروگاه بوشهر در یک سال به ۴۰ تن سوخت نیاز دارد.

وی ادامه داد: طرف غربی در مذاکرات اعلام کرده است ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو از سوخت مورد نیاز را در داخل ذخیره سازی کنید بقیه را به خارج از کشور انتقال دهید و هر زمان نیاز داشتید باز گردانید.

جوکار گفت: تا پایان سال ۲۰۱۵  قرار داد ما با روسیه در نیروگاه بوشهر به پایان می رسد و اگر از آن زمان به بعد خودمان سوخت مورد نیاز نیروگاه را تولید نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی ادامه تحقیق و توسعه را یکی از شروط توافق خواند و گفت: دانش هسته ای را نمی توان تعطیل کرد.

وی تاکید کرد:نباید بازه زمانی طولانی برای لغو تحریم ها در نظر گرفته شود وقتی ما تعهداتی دادیم و عمل کردیم طرف مقابل هم باید بدون پیش شرط تحریم ها را بر دارد.

جوکار اظهار داشت: دست یابی به فن آوری هسته ای نیاز کشور در آینده است و نباید به هیچ عنوان به این فناوری خدشه وارد شود.

 عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان تاکید کرد:مذاکرات ایران و غرب باید فقط درچارچوب هسته ای انجام شود و به هیچ عنوان دامنه آن به بحث های نظامی و هوافضا کشیده نخواهد شد.

 

کد N762425

وبگردی