آفتاب
در میزگردی حمایت از ساحت اسلام تاکید شد

اسلام با خشونت ناسازگار است

اسلام با خشونت ناسازگار است

در میزگردی در حمایت از ساحت اسلام تاکید شد که دین اسلام ، دین رحمت است و با خشونت ناسازگار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نجفقلی حبیبی در میزگردی که در حاشیه نشست حمایت از حریم پیامبر اسلام (ص) برگزار شد اظهار کرد: مسلمانان به عنوان شیعه وسنی قرن ها است که با هم زندگی می‌کنند نمونه اش زندگی مسالمت آمیز آن‌ها در پاکستان، هندوستان و مصر است. این سطح از خشونت که اخیرا در بین آن‌ها می بینیم ناشی از خود اسلام نیست. مسلمانان حتی با یهودیان هم سال‌ها زندگی مسالمت آمیزی داشتند. اختلاف اخیر شیعیان با سنی ها سیاسی است.

وی ادامه داد:‌ دین اسلام ، دین رحمت است که با خشونت هم ناسازگار است. قرآن به عنوان پایه اسلام نیز نخواسته ادیان با هم در جنگ باشند. داعش خلافت را می‌خواهد و می بینید که هم با شیعه و هم با سنی در جنگ است. خیلی ها که برای داعش می جنگند که مسلمان نیستند و فقط به قدرت در جنگ اهمیت می‌دهند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام داود فیرهی تصریح کرد: خیلی ها جهانی شدن رابیشتر مثبت می بینند تا منفی. جهانی شدن باعث مطرح شدن مذاهب شده است. امروزه از عصر پست سوکولار صحبت می‌کنند که مفهوم بازگشت مذهب به حوزه های سیاسی اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود:‌ اختلافات هویتی ، اقتصادی زمانی که مبنای مذهبی پیدا می‌کنند، توضیحشان دشوار می‌شود. حتی غربی ها هم این نکته را پذیرفته اند . یکی از عوارض ناخواسته آن هم بحران های مذهبی است.مسیحیان بیشتر اسلام را یک ایدئولوژی از سمت حضرت محمد (ص) می دانند تا یک دین . به همین دلیل است که تاکیدات زیادی روی خود حضرت محمد (ص) دارند.

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: در داخل کشورهای اسلامی دعواهای جدی وجود دارد، .بحران های ما واقعا زیاد نیست . مسئله جدی در دنیا خود مسلمانان است . مشکل ما با غرب زمانی ایجاد می‌شود که خشونت ها تعبیر مذهبی پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخ تشکیل تکفیری‌ها در خاورمیانه گفت: در خاورمیانه امروزه با جریان تکفیری‌ها روبرو هستیم، این جریان نسل چهارم سلفی‌ها است که از سال 2006 شروع به کار کرد. این نسل از سلفی ها برعکس القاعده که نسل سوم بود و عقیده داشت باید در قلب پایتخت های غرب با غربی‌ها جنگید؛ عقیده دارد که باید در خود خاورمیانه با ابزارهای غربی با خود مسلمانان بجنگند.

وی همچنین افزود: تکفیری‌ها سه چیز را بد می‌دانند، شرک، نفاق و بدعت. مسلمانان شیعه را به دلیل پرستش اماکن مذهبی و اهمیت دادن به ائمه اطهار (ع) از کفار می دانند . هر کسی مثل عربستان نیز که با غرب رابطه دارد را منافق می خوانند و با تمام نمادهای دموکراسی مثل حزب، رای‌گیری مخالف اند .پیدایش تکفیریها اتفاق مهمی است و نمی توان بی توجه از کنار آن گذشت.

در ادامه این نشست حبیبی گفت: خاورمیانه، نفت، ثروت و بازاری برای فروش اجناس دارد به همین دلیل فرصت خوبی برای خارجی هاست . زمانی که این کشورها توانستند روی پای خود بایستند کشورهای غربی ترسیدند تا این منطقه را از دست بدهند. به همین دلیل خواستند آن‌ها را دوباره ضعیف کنند. اتفاقی که در لیبی و عراق افتاد به همین دلیل بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: داعش تمام صنایع ، آثار باستانی و آثار هویتی را از بین می برد و حتی نتوانسته تمام نیرویشان را از مسلمانان کسب کنند به همین دلیل از نیروهای خارجی برای اعمال خشونت شان استفاده کرده و می‌کند.

انتهای پیام

کد N762123

وبگردی