آفتاب

رهامی: عکس‌العمل‌های افراطی، بهانه‌ای برای توهین‌های بعدی است

رهامی: عکس‌العمل‌های افراطی، بهانه‌ای برای توهین‌های بعدی است

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با انتقاد از برخی واکنش‌ها نسبت به اقدامات توهین آمیز علیه مقدسات اظهار کرد: عکس‌العمل‌های افراطی و تند خود بهانه‌ای برای توهین‌های بعدی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در همایش حمایت از حریم پیامبر اسلام (ص) با اشاره به توهین به پیامبر اسلام در نشریات پاریس و دانمارک خاطرنشان کرد: طبیعی بود که پس از چنین اتفاقی تشکل‌های اسلامی و دینی و تشکل‌هایی که در این باره احساس وظیفه می‌کردند در قالب اطلاعیه‌هایی این حرکت را محکوم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ما ابتدا می خواستیم که در محکومیت این موضوع بیانیه و اطلاعیه‌ای صادر کنیم، اما پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نخستین نشست خود را به موضوع توهین به پیامبر اسلام اختصاص دهیم.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه ما و تشکل‌های همسو هرگونه توهین از طرف هر شخص و در هر قالبی که نه تنها به ساحت پیامبر اسلام، بلکه به ساحت همه انبیا اتفاق بیفتد را محکوم می کنیم اظهار کرد: مرز آزادی بیان به هیچ وجه این گونه نیست که بر معتقدات و مقدسات قوم یا ملیتی توهین شود.

رهامی در ادامه به جایگاه پیامبر اسلام در میان مسلمانان و در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: حضرت محمد (ص) رکن رکین اسلام است و ستون خیمه مسلمانان نیز بر پایه احترام به این شخصیت بزرگوار برپا شده است و مشروعیت و مقبولیت سایر اولیای بزرگ اسلام نیز از ایشان نشات می‌گیرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: دین اسلام نه تنها توهین به پیامبر اکرم را اجازه نمی دهد بلکه در آیات قرآن کریم همواره بر حفظ حرمت انبیا و سایر ادیان الهی تاکید شده است.

رهامی گفت: ما هیچ گاه نه به خود اجازه می دهیم و نه قبول می کنیم که یک ملت یا یک نویسنده در قالب آزادی بیان به ساحت مقدس انبیای الهی اهانت کند.

وی با بیان اینکه اهانت به مقدسات علاوه بر اینکه خود سبب اختلاف می شود، برخلاف حقوق بشر است گفت: معتقدات هر فردی جزء حقوق فطری اوست و طبق کنوانسیون‌های بین المللی نیز یکی از مهم‌ترین مسائل ، آزادی عقیده است.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: اگر عده‌ای به رسالت محمد (ص) اعتقاد دارند و عده‌ای دیگر نیز به رسالت سایر انبیا معتقدند، هنگامی که به پیامبر اسلام (ص) توهین می شود درواقع اقدامی برخلاف حقوق بشر و قوانین بین المللی اتفاق افتاده و بر همگان توهین شده است.

رهامی با بیان اینکه ما و تشکل های همسو بارها در عمل برای دفاع از آزادی عقیده و بیان تلاش کرده‌ایم خاطرنشان کرد: ما ضمن دفاع از حریم آزادی بیان، اجازه نمی دهیم فرد یا گروهی در دفاع از آزادی عقیده و در قالب کاریکاتور یا متن یا هر اثر دیگر به مقدسات‌مان توهین کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ما می خواهیم زندگی مسالمت آمیز توأم با صلح و آرامش با دنیا داشته باشیم اظهار کرد: ما هیچ گاه نمی خواهیم به دلایل مختلف بهانه‌هایی دست تندروها بیفتد که این مسالمت به هم بخورد.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به عکس العمل‌ها و برخوردهای مختلف در برابر توهین به مقدسات با تاکید بر اینکه ما برخی عکس العمل‌ها و خشونت‌ها را محکوم می کنیم اظهار کرد: در رابطه با اقدام اخیر نشریه فرانسوی ما معتقد هستیم که باید با روش‌های قانونی و براساس مقررات با این نشریه برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عکس العمل‌های افراطی و تند خود بهانه‌ای برای توهین‌های بعدی می‌شود، به موضوع جرایم ناشی از تنفر اشاره کرد و گفت: زمانی که به اعتقادات ملتی توهین می شود و این ملت احساس تحقیر می‌کند، این تحقیر و توهین نفرت ایجاد می کند و این نفرت نیز خود عامل تولید جرم می‌شود.

رهامی با بیان اینکه ریشه بسیاری از خشونت‌های خاورمیانه، موضوع جرایم ناشی از نفرت است اظهار کرد: یکی از ریشه‌های اصلی خشونت‌های در حال توسعه خشونت‌های ناشی از نفرت است.

به گزارش ایسنا رهامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قوانین کشورهای مختلف در مورد توهین به مقدسات گفت: گرچه قوه قانونگذاری در کشور ما از اکثریت شیعیان تشکیل شده است اما در قانون اساسی فقط موضوعات مربوط به مقدسات شیعیان جرم انگاری نشده است بلکه در این قانون نسبت به توهین به ادیان دیگر نیز جرم انگاری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در قانون مجازات اسلامی که امروز ملاک عمل محاکم کیفری کشور است آمده است که هرکس به مقدسات اسلام اعم از شیعه و سنی و هریک از انبیا یا ائمه طاهرین اهانت نماید به مجازات‌هایی شامل اعدام یا حبس از یک سال تا 5 سال محکوم خواهد شد.

رهامی با اشاره به تقدم جرم‌انگاری توهین به پیامبران پیش از ائمه در قانون مجازات اسلامی گفت: مدل پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی می تواند برای دولت‌هایی که می‌خواهند از خشونت جلوگیری کنند مدلی قابل توجه و بررسی باشد.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان با تاکید بر لزوم توجه و تلاش برای جلوگیری از توسعه هرگونه خشونت در منطقه گفت: باید همه کارشناسان و اساتید تلاش کنند که ضمن جلوگیری از توسعه خشونت در منطقه، با برگزاری نشست‌هایی کارشناسی به حل ریشه‌های خشونت بپردازند.

انتهای پیام

کد N762082

وبگردی