آفتاب

مشاور سابق کرملین: ناتو به غلط از سخنان گورباچف نقل قول کرده است

مشاور سابق کرملین: ناتو به غلط از سخنان گورباچف نقل قول کرده است

روزنامه‌نگار انگلیسی و مشاور سابق دولت روسیه می‌گوید، سخنگوی ناتو به صورت شرم‌آوری سخنان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی را به غلط نقل کرده است تا از مرافعه خود درباره اینکه ائتلاف ناتو هرگز تعهدی نداده است تا اعضای جدید جذب کند، دفاع کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انگس روکسبرگ، روزنامه‌نگار انگلیسی و مشاور سابق دولت روسیه در مطلبی برای روزنامه گاردین نوشت، «اوآنا لونگسکو» سخنگوی ناتو در نامه‌ای به تاریخ ششم مارس نوشت که گورباچف گفته است که «موضوع توسعه ناتو اصلا مورد بحث قرار نگرفته و طی این سال‌ها نیز اصلا حرفی از آن به میان نیامده است.»

خوانندگان احتمالا متعجب می‌شوند که گورباچف به چه سال‌هایی اشاره می‌کند. مصاحبه‌ای که این جمله از آن استخراج شده است، به وضوح نشان می‌دهد که آنچه گورباچف در ذهن داشته قطعاً سال‌های بین 1990 تا 1991 بوده است. این زمانی بود که اتحاد مجدد دو آلمان مطرح شده بود و ناتو وعده داد که نیروهای ائتلاف در آلمان شرقی سابق مستقر نشوند؛ وعده‌ای که گورباچف می‌گوید تا به امروز نگه داشته شده است.

آخرین رهبر شوروی سخنان خودش را اینگونه ادامه داد که «توسعه ناتو حتی در آن زمان هم مطرح نشد چراکه حتی یک کشور شرق اروپا نیز چنین پیشنهادی نکرد؛ حتی پس از اضمحلال معاهده ورشو در 1991 رهبران غربی نیز حتی چنین مساله‌ای را مطرح نکردند.»

گورباچف می‌گوید: زمانی که این مساله در 1993 مطرح شد، من از همان اول آن را اشتباهی بزرگ خواندم چراکه نقض روح تمام اعلامیه‌ها و تضمین‌هایی بود که در 1990 داده شده بود. ما هم‌اکنون بحرانی در روابط اروپا نداریم. یکی از علل اصلی آن این بود که شرکای غربی ما تمایلی نداشتند تا دیدگاه‌ها، منافع و امنیت روسیه را در نظر بگیرند. آنها شفاهاً روسیه را تحسین می‌کردند؛ خصوصاً در دوران نخست‌وزیر یلتسین، اما در واقع آنها اهمیتی به روسیه نمی‌دادند. من عمدتاً به طرح توسعه ناتو فکر می‌کردم و طرح‌های استقرار یک سپر موشکی و اقدامات غرب در این مناطق برای روسیه مهم بود (یوگسلاوی، عراق، گرجستان، اوکراین). حقیقت این است که آنها به ما گفتند این مساله ارتباطی به شما ندارد. در نتیجه یک دمل به وجود آمد و سر باز کرد.

همانطور که خانم لونگسکو، سخنگوی ناتو گفتند، سخنان گورباچف «بار معنایی» داشته است. وقتی رسانه‌های روسیه حقیقت را تحریف می‌کنند، جای تعجبی باقی نمی‌ماند که ناتو نیز این کار را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N761937

وبگردی