آفتاب

تحلیل گری سیک از اشتباه آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران

تحلیل گری سیک از اشتباه آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران

مشاور پیشین کاخ سفید گفت: ایران تاکنون بیش از یک دهه برای ساخت تسلیحات هسته‌ای فرصت داشته است، اما تمامی پیش‌بینی‌ها نه در مورد توانایی هسته‌ای ایران بلکه در مورد تمایل ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای اشتباه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گری سیک، مشاور پیشین کاخ سفید در امور ایران و خاورمیانه، در تحلیلی درباره‌ خطرات عدم توافق هسته‌ای با ایران نوشت: در سیاست‌های مربوط به امنیت ملی و بین‌المللی باید به شدت مراقب خواسته‌های خود بود. سیاست‌های همراه با اهداف کوتاه مدت معمولا در بلند مدت نتایج عکس و منفی خواهد داشت و این دقیقا همان مساله‌ای است که سیاست‌مداران مخالف با یک توافق هسته‌ای با ایران باید به آن توجه کنند.

هم اکنون بسیاری از سیاست‌مداران آمریکا در حال آماده کردن خود برای مخالفت با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران هستند و همانند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل بر این باورند که بازگشت به رویه‌ صدور تحریم‌های سنگین علیه ایران و منزوی کردن آن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به صفر خواهد رساند.

گری سیک در ادامه این گزارش با بیان این ادعا که موافقان صدور تحریم‌های بیشتر و عدم مذاکره با ایران، باید بدانند که در صورت عملی شدن خواسته‌ آنها، یک تهدید بسیار بزرگتر نسبت به آنچه آنها اکنون سعی به جلوگیری از آن دارند، اتفاق خواهد افتاد، گفت: ما برای پیش‌بینی نتیجه‌ اتخاذ چنین سیاستی در قبال ایران به پیش‌گو یا جام شیشه‌ای نیاز نداریم؛ ما بیش از سه دهه تجربه در مورد مسائل ایران داریم که نباید آن را فراموش کرد.

در طول سالهای اخیر، ایران همیشه تحت تعداد زیادی از تحریم‌های بین‌المللی بوده است که میزان و گستره‌ی این تحریم‌ها در دولت اوباما به خصوص در حوزه‌های مربوط به صادرات نفت و حضور در بازارهای جهانی، گسترده‌تر و بین‌المللی‌تر شده است.

ایران همچنین در سالهای 2003 تا 2005 نیز به میز مذاکره آمده، در آن زمان که ریاست تیم مذاکره‌ کننده‌ی ایران را حسن روحانی و محمدجواد ظریف بر عهده داشتند به غرب پیشنهاد دادند که ایران می‌تواند تعداد سانتریفیوژ‌های خود را از 3000 عدد بیشتر نکند، اگرچه در آن زمان آمریکا به صورت مستقیم در مذاکرات شرکت نکرد اما دولت جورج بوش به همان دلیلی که اکنون جمهوری خواهان مخالف توافق با ایران هستند، این مذاکرات را متوقف کرد.

همه‌ی ما می‌دانیم که در طول سه سال اخیر چه اتفاقی رخ داده است. با افزایش روزافزون تحریم‌های مختلف علیه ایران، برنامه‌ هسته‌ای ایران نیز گسترش یافت و تا هنگامی که دولت روحانی به قدرت رسید، ایران 20 هزار سانتریفیوژ داشت که بخشی از آن را در تاسیسات زیر زمینی فوردو نصب کرده بود برخی از ذخایر اورانیوم ایران نیز تا 20 درصد غنی سازی شده بود.

این مساله باعث شد که نتانیاهو در اجماع سازمان ملل با در دست داشتن تصویری از بمب ساخته شده توسط اورانیوم 20 درصد، گفت که ایران فاصله‌ی بسیار ناچیزی با ساخت بمب اتمی دارد. البته او در سال 1992 نیز مدعی شده بود که ایران فاصله‌ی 3 ساله با ساخت سلاح هسته‌ای دارد و بارها نیز چنین ادعاهایی را تکرار کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران تاکنون یک دهه برای ساخت تسلیحات هسته‌ای فرصت داشته است، اما تمامی پیش بینی‌ها نه در مورد توانایی ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای، بلکه در مور تمایل برای ساخت آن اشتباه بوده است.

هم اکنون نیز همه‌ جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا و اکثر متحدان ما کاملا مطمئن هستند که تهران هنوز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای تصمیم نگرفته است.

با توجه به اینکه جزییات زیادی از آخرین دور مذاکرات چند جانبه‌ ایران و 1+5 منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد یک توافق احتمالی نزدیک است.

هم اکنون ایران کشوری است که بیشترین تعداد بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای آن توسط بازرسان آژانس انجام شده است.

به عبارتی دیگر در صورتی که مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، همان طور که نخست وزیر نتانیاهو و سناتورهای جمهوری خواه به دنبال آن هستند، ما یک بار دیگر به روزهای آغازین سال 2013 باز می‌گردیم، تحریم‌های سنگین علیه ایران و در پاسخ گسترش روز افزون برنامه‌ هسته‌ای ایران.

انتهای پیام

کد N761770

وبگردی