آفتاب

آخرین جزئیات توافق هسته ای از زبان یک دیپلمات سابق آمریکا: 6 شرط توافق همه جانبه

آخرین جزئیات توافق هسته ای از زبان یک دیپلمات سابق آمریکا: 6 شرط توافق همه جانبه

تسنیم نوشت:

عضو ارشد مرکز بلفر و معاون مدیر سابق « دفاع از منع گسترش سلاح های هسته ای » در اداره امنیت ملی هسته ای امریکا روایت آمریکایی ها از آخرین توافق هسته ای را اعلام کرد. در این گزارش خبری از لغو کامل تحریم ها نیست.

به نقل از ایران هسته ای، یک مقام سابق امنیت ملی امریکا آخرین جزئیات از مذاکرات ایران و 1+5 را با تمرکز بر تغییر دیدگاه های امریکا منتشر کرده است.

ویلیام توبی که اکنون عضو ارشد مرکز بلفر است و پیش از این معاون مدیر سابق « دفاع از منع گسترش سلاح های هسته ای » در اداره امنیت ملی هسته ای امریکا بوده، در مصاحبه با وب سایت مرکز بلفر رد روز 14 اسفند، به نکات مهمی درباره مذاکرات جاری ایران و امریکا اشاره کرده است.

متن اصلی اظهارات وی را اینجا ببنید.

متن اظهارات توبی چنین است:

اگر مذاکرات ایران شکست بخورد، این شکست برای عدم سازش آمریکا و متحدان آن نخواهد بود. بر اساس گزارش های مطبوعاتی در مورد توافق در حال ظهور، موضع آمریکا به این شکل تغییر کرده است :

1- غنی سازی صفر، به اجازه دادن به ایران برای فعالیت 1500 سانتریفیوژ، به 4500 سانتریفیوژ، به 6500 سانتریفیوژ و شاید حتی بیشتر در یک حالت پیکربندی مجدد.

2- بدون راکتور آب سنگین در اراک، به راکتوری با تغییرات اندک.

3- اصرار بر حل نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران قبل از آنکه توافقی منعقد شود، به برخورد با این موضوع به صورت موضوع اجرایی که باید بعد حل و فصل شود.

4- بسته شدن تاسیسات در عمق زمین در فردو، به اصلاحاتی در آن.

5- توافق با مدت زمان نامحدود، به توافق به مدت 20 سال، به 15 سال، به 10 سال با لغو تدریجی پنج ساله محدودیت ها در برنامه هسته ای ایران. پس از آن تهران برای بازگشت به فرار هسته ای دو ماهه (یا کمتر) آزاد خواهد بود وضعی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا آن را غیر قابل قبول خواند.

6- یافتن تشابه هایی بین حذف و محدودیت های تحریم در برنامه هسته ای ایران، به دادن امتیازات دائمی برای محدودیتهای موقت.

 


23231

 

کد N761756

وبگردی