آفتاب
یک توافق خوب/نقوی حسینی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

۵ شاخص «توافق خوب»/ اقدامات داوطلبانه در توافق نهایی ضرورتی ندارد

۵ شاخص «توافق خوب»/ اقدامات داوطلبانه در توافق نهایی ضرورتی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با تبیین پنج شاخص توافق خوب در مذاکرات هسته‌ای گفت: ضرورتی ندارد، اقدامات داوطلبانه و اعتمادساز توافق ژنو در توافق نهایی هم تکرار شود.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی‌های «یک توافق خوب» اظهار داشت: مقام معظم رهبری پنج شاخص را برای یک توافق خوب تعریف کرده اند که این شاخص‌ها، خطوط قرمز نظام محسوب می‌شود و باید رعایت شود.

وی گفت: اولین شاخص این است که توافق باید حافظ عزت ملت ایران باشد و دومین شاخص نیز این است که منافع ملی و خطوط قرمز در آن حفظ شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: توافق یک مرحله ای که کلیات و جزئیات در آن مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد، سومین شاخص یک توافق خوب است و چهارمین شاخص نیز این است که کل تحریم ها به صورت یکجا لغو شود.

نقوی حسینی در توضیح این مطلب گفت: با توجه به اینکه حربه تحریم مدام در دست غربی‌ها قرار دارد، بنابراین باید از دستشان خارج شود و یکی از مهمترین اهداف مذاکره نیز همین مطلب بوده و وقتی توافقی می‌شود، دیگر باقی ماندن تحریم‌ها معنایی ندارد.

وی، پنجمین شاخص توافق خوب را حفظ حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران خواند و اظهار داشت: برخی از این شاخص ها ملازم یکدیگر هستند و در یک راستا قرار دارند، اما به طور کلی همه آنها باید مورد توجه مذاکره‌کنندگان قرار داشته باشد.

جملات تفسیرپذیر توافق ژنو باید برطرف شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به برخی از نقاط ضعف توافق ژنو عنوان کرد: از جمله ضعف‌های توافق ژنو این بود که در آن جملات کلی و چند وجهی و قابل تفسیر آورده شده است؛ از جمله آنها این است که بعد از توافق نباید تحریم جدیدی علیه ایران اعمال شود، اما آمریکایی‌ها بعد از امضای این توافقنامه تاکنون پنج مرتبه ما را تحریم جدید کرده‌اند و هر بار هم گفته‌اند، این‌ها توسعه تحریم‌های قبلی است نه تحریم جدید! بنابراین تکلیف این موارد باید روشن شود و اگر قرار باشد، توافقی صورت گیرد و بعد در همان چارچوب ما را مجدد تحریم کنند و بگویند این ادامه تحریم‌های قبلی است، این مسئله قابل قبول نخواهد بود.

نقوی حسینی افزود: از دیگر نقاط ضعف توافق ژنو این است که بارها به طور همزمان از مقامات ایران و ۱+۵ شنیده ایم که در رابطه با یک بند از توافقنامه مانند نحوه پژوهش های هسته ای در ایران، حرف‌های متعارض و بعضاً دارای ۱۸۰ درجه تناقض زده‌اند و هر دو هم گفته‌اند که این مطابق توافق ژنو است؛ بالاخره این توافقنامه چند وجه دارد!؟

وی با اشاره به برخی از اقدامات داوطلبانه ایران در توافق ژنو اظهار داشت: این اقدامات برای اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت جمهوری اسلامی بوده که آنها را پذیرفته‌ایم و ضرورتی ندارد که در توافق نهایی آنها را بپذیریم؛ مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی ۱۹ بهمن امسال به این مسئله اشاره فرمودند که ما فردو و آب سنگین اراک را داوطلبانه تعطیل کردیم و بازرسی ها را پذیرفتیم برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهیم، بنابراین دیگر آن اقدامات داوطلبانه ضرورتی ندارد که در توافق نهایی بیاید.

دلیلی ندارد که توافق کنیم و همچنان تحریم باشیم/ لزوم لغو یکجای تمام تحریم ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با این دیدگاه که عنوان می‌شود همه تحریم‌ها علیه ایران یکجا ایجاد نشده که یکجا و یکباره برطرف شود، تصریح کرد: به هرحال، همه این تحریم ها صرفنظر از اینکه در چه مدتی اعمال شده، مربوط به برنامه هسته ای ایران بوده است و هر آنچه از تحریم‌ها که به دلیل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران باشد، از سوی هر نهاد، کشور و ارگانی که اعمال شده، باید یکجا لغو شود؛ دلیلی ندارد که توافقی را امضا کنیم و تحریم هم باشیم؛ این عقلایی نیست.

نقوی حسینی ادامه داد: ما ادعایی هم نداریم که همه تحریم ها مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران است و درخواست نداریم که اگر تحریم ظالمانه ای در رابطه با موضوعی مانند حقوق بشر علیه ایران اعمال شده، در مذاکرات هسته ای لغو شود؛ چون در رابطه با موضوعات دیگر مذاکره نکرده‌ایم و اجازه مذاکره هم نداده‌ایم، اما لغو تحریم های مربوط به فعالیت‌های هسته ای در مذاکرات هسته‌ای حق ملت ایران است که باید ایفا شود.  

کد N761701

وبگردی