آفتاب

دولت ترکیه و کردها در آستانه مذاکرات سیاسی

دولت ترکیه و کردها در آستانه مذاکرات سیاسی

دیپلمات و میانجیگر انگلیسی گفت، دولت و کردهای ترکیه در آستانه آغاز مذاکرات سیاسی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، جاناتان پاول، دیپلمات و میانجیگر انگلیسی در پاسخ به سوال مربوط به موقعیت کنونی روند صلح کردها در ترکیه ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات گفت: شما در آستانه مذاکرات سیاسی هستید. شما در حال آغاز مذاکرات سیاسی هستید. احزاب شرکت‌کننده در این روند اختلافات را کنار گذاشته‌اند.

حزب دموکراتیک مردم در کنفرانس خبری مشترک تاریخی با دولت ترکیه درخواست عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) برای برگزاری کنگره‌ای در فصل بهار به منظور مذاکره در مورد خلع سلاح این شبه‌نظامیان در ترکیه و حمایت از آتش‌بس را اعلام کرد.

پاول گفت: احتمالاً در این کنفرانس درباره 10 ماده مذکور مذاکره شده و در حال حاضر شما قصد دارید به نوعی مذاکرات را آغاز کنید. به همین خاطر است که من در این خصوص خوش‌بین هستم. شما در راهی قدم گذاشته‌اید که از پل اختلافات عبور می‌کند.

وی افزود: این احزاب باید به توافقنامه‌ای دست یابند و متعهد به انجام اقداماتی شوند. این توافقنامه تنها یک گام است. صلح ناگهانی بروز نمی‌کند. شما مذاکرات را با مردم، دشمنان و افرادی آغاز می‌کنید که به یکدیگر اعتماد ندارد و در پایان به روندی ختم می‌شود که افراد به یکدیگر اعتماد داشته و می‌توانند به صورت عادی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

پاول ادامه داد: در حال حاضر مذاکراتی وجود ندارد اما این کنفرانس بیانگر تمایل هر دو طرف است. موافقم که شرایط بسیار پیچیده است چراکه دولت خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان پ.ک.ک است در حالی که رهبران پ.ک.ک تایید دارند که ابتدا باید راه‌حلی دموکراتیک صورت گیرد. به علاوه آنها گرفتار درگیری در سوریه هستند و خلع سلاح نخواهند شد.

وی معتقد است اجازه دولت ترکیه به نیروهای کرد برای عبور از خاکش به منظور مبارزه با داعش در مناطق کردنشین سوریه، اعتماد میان این فرقه‌ها را تقویت کرده است.

انتهای پیام

کد N761510

وبگردی