آفتاب

تحلیل الاخبار از سفر جوده به تهران و پیام اردن به ایران

تحلیل الاخبار از سفر جوده به تهران و پیام اردن به ایران

روزنامه الاخبار در تحلیلی با عنوان "پیام امان در تهران، درک تحولات منطقه‌ای" به طرح پیام‌های وزیر خارجه اردن به تهران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این روزنامه لبنانی در ادامه آورده است: ناگهان، بعد از گذشت هشت سال از قطع روابط، امان ناصر جوده، وزیر خارجه‌اش را در سفری که منابع رسمی آن را "پروتکلی و دوستانه" توصیف می‌کنند درحالی راهی تهران کرد که حامل پیام‌های متعددی بود که مهمترین مضمونش حرکت در جهت اداره اختلافات در دیدگاه‌ها و مواضع با نگرشی مثبت و به واسطه سازوکارهای توافقی برای تضمین امنیت و ثبات منطقه و حمایت از آینده ملت‌ها و دور کردن آن از عوامل تنش‌زا بود.

این روزنامه افزود: دعوت ایران از وزیر خارجه اردن از مارس 2013 مطرح بود زمانی که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت برای افتتاح ساختمان دایمی سفارت ایران به امان سفر کرد. در آن سفر او با پادشاه و نخست وزیر در یک دیدار کاملا پروتکلی، دیدار کرد. برداشت‌های او از این دیدار که اکنون ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده دارد، مثبت بود. این در حالی بود که ماموریت "آشکار کردن اختلافات" به جوده سپرده شد و او در کنفرانس مطبوعاتی با یک هیات رسمی بلندپایه نه تنها مساله جزایر سه گانه ، نقش تهران در بحرین و اعتراض آن به روند صلح با اسراییل را مطرح کرد بلکه علنا خواهان توضیح (تهران) درباره آن‌چه تهدیدات ایران در خصوص هرگونه دخالت اردن در سوریه خوانده شد، را اعلام کرده بود.

در ادامه این مطلب که به قلم ناهض حتر نوشته شده، آمده است: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در جریان استقبال از جوده و تحویل نامه ملک عبدالله دوم از وی، اظهارات بی‌سابقه‌ای در مدح پادشاهی امان داشت و در دیدار طولانی که بین وزیران خارجه دو کشور انجام شد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سخنان جدید اردن که سرشار از این جمله تکراری بود که "پادشاهی اردن ستون آل البیت" است و نسبت به درپیش گرفتن روش مبارزه با افکار و اندیشه‌های افراطی، از بین بردن تعصب و فرقه گرایی بین اقشار امت اسلامی، توسعه، احترام و گفت‌وگو متعهد است، گوش فرا داد.

در ادامه این مطلب آمده است: وزیر خارجه اردن هم‌چنین سند رسمی را که همان "پیام امان" بود و پیشتر در سال 2005 در نشست‌ بزرگ علمای مسلمان مذاهب مختلف، مطرح شده بود و از سوی شیخ الازهر و آیت‌الله سیستانی مورد تایید قرار گرفت، رو کرد. این پیام حاوی آن بود که " همه آنهایی که از یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی)، مذهب جعفری، زیدی، اباضی و ظاهری هستند، مسلمانند و نباید تکفیر شوند و ریختن خون، آبرو و مال و داریی‌شان حرام است. این مسایل با مذاهب اشعری، صوفی و سلفی هم آمده و همه گروههای مسلمان ملزم به رعایت ارکان پنج‌گانه اسلام و ایمان هستند.

الاخبار افزود: پادشاه اردن بعد از گذشت 9 ماه از اظهاراتش که واکنش‌های بسیار منفی در خصوص هلال شیعی داشت، این سند را تهیه کرد اما طولی نکشید که بر اساس سیاست اردن طومار این طرح آشتی در سال 2006 و بعد از پیروزی مقاومت و حزب الله بر اسراییل در جنگ ، بروز تنش‌های مذهبی در لبنان و جنگ مذهبی در عراق ، پیچیده شد و گرایش به سمت سیاست‌های ژئوپلتیک مذهبی از سال 2011 و در مرحله‌ای که به آن بهار عربی گفته می‌شد، شدت یافت.امروز در بهار 2015 کم کم نشانه‌های درگیری‌های موجود در منطقه آن طور که به نفع مقاومت است، رخ می‌نمایاند و این ها نتیجه تحولات در سوریه، لبنان، عراق، یمن و بحرین است. در همین حال عربستان بنابر منافع ترکیه، قطر و اخوان، از مصر دوری می‌گزیند که این امر موجب کاهش نقش اردن شده که بر ائتلاف ریاض و قاهره پایبند است. امان از این مساله واهمه دارد که آمریکایی‌ها بنابر منافع اسراییل در مساله فلسطین این کشور را قربانی کنند تا جبرانی برای تل‌آویو در مساله هسته‌ای ایران باشد از این رو دستگاه دیپلماسی اردن با توجه به حساسیتهای زیاد موجود در تحولات سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای ، درهای تهران را کوبید تا در دو مورد حمایت ایران را به دست آورد یکی اینکه دولت فلسطین در خاک فلسطین تشکیل خواهد شد و دیگری این که اردن شریک اصلی در همه مسایل از جمله قدس، پناهندگان، مرزها، آب‌ها و امنیت است. بر این اساس، مسئولان اردنی طبق داده‌های موجود خود درخصوص ایجاد فضایی در آمریکا برای عقد توافقات بزرگ با ایران، دریافتند که اگر چنین توافقی حاصل شود ، پادشاهی اردن به سمت بازیافتن هویت هاشمی که در تضاد با مذهب و تکفیر است، حرکت می‌کند و این موجب خواهد شد که این کشور هم‌چنان به عنوان بازیگر منطقه‌ای و میانجی‌گری برای آشتی میان شیعه و سنی باقی بماند.

انتهای پیام

کد N761455

وبگردی