آفتاب

همکاری مصر و الجزایر برای حل بحران لیبی و مخالفت انگلیس با مسلح شدن ارتش

همکاری مصر و الجزایر برای حل بحران لیبی و مخالفت انگلیس با مسلح شدن ارتش

سفیر لیبی در سازمان ملل در سخنانی اعلام کرد که برخی از کشورهای عضو شورای امنیت با رهبری انگلیس در پیامی به هیات کارشناسان، مخالفت خود را با تجهیز ارتش لیبی به سلاح اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، ابراهیم الدباشی، سفیر لیبی در سازمان ملل درخصوص اقدامات انگلیس برای جلوگیری از لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی اعلام کرد: ارتش لیبی نمی‌خواهد که کنترل کشور به دست تروریست‌ها و شبه‌نظامیان بیافتد.

پیشتر ابراهیم الدباشی ابراز نگرانی ناظران سازمان ملل درخصوص احتمال رسیدن سلاح به دست شبه نظامیان تندرو در صورت موافقت شورای امنیت با درخواست دولت لیبی برای ارسال سلاح به ارتش را بی‌مورد خوانده بود.

ابراهیم الدباشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر با درخواست آنها برای ارسال سلاح به ارتش مخالفت شد، دولت چه اقدامی می‌کند، افزود: برای هر اتفاقی چاره‌ای هست اما ما امیدواریم که هیچ کشوری با درخواست ما مخالفت نکند.

از سوی دیگر فرج بوهاشم، سخنگوی پارلمان لیبی اعلام کرد که هیاتی از پارلمان در دیدار خود با برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی اسامی کسانی را که مایلند در دولت آتی حضور داشته باشند را به وی ارائه کرده‌اند.

بوهاشم تصریح کرد: پس از پایان نشست در مراکش برای مشخص شدن اسامی کسانی که دولت توافق ملی لیبی انتخاب کرده، با برناردینو لیون نشستی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: پارلمان با انتخاب افراد نامناسبی که مورد تایید ملت لیبی نباشند موافقت نمی‌کند چراکه این مردم هستند که به دولت اعتماد می‌بخشند.

بوهاشم اظهار کرد: در نشست خود با برنادینو اعلام کردیم که امکان ندارد پارلمان با دولتی که افراد آن از خارج انتخاب شده‌اند، موافقت کند، چراکه این مردم لیبی هستند که به ما مشروعیت بخشیدند و ما با دولتی که تمام اعضای آن از خارج انتخاب شده‌اند، موافقت نمی‌کنیم.

از سوی دیگر مقامات اردن چهار عضو فراکسیون حزب عدالت و سازندگی در کنگره ملی لیبی را یک روز پس از بازداشت آنها در فرودگاه امان آزاد کردند.

حزب عدالت و سازندگی لیبی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که این چهار نفر یک روز پس از بازداشت در اردن آزاد شدند و پس از ورود به ترکیه در حال بازگشت به لیبی هستند. چهار عضو حزب مذکور برای مشارکت در یکی از کارگاه‌های مذاکرات ملی لیبی با نظارت سازمان ملل در پایتخت اردن، به این کشور رفتند.

از سوی دیگر دو کشور مصر و الجزایر طی نشستی بر هماهنگی و همکاری کامل میان خود برای برقراری ثبات در لیبی تاکید کردند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر طی نشست خود با عبدالقادر مساهل، وزیر الجزائر در امور "مغرب عربی" و آفریقا اعلام کرد که کشورش بر اتفاقات لیبی و مذاکرات میان طرف‌های این کشور نظارت می‌کند و مصر برای برقراری ثبات و امنیت در لیبی و ریشه‌کن کردن تروریسم همواره از این کشور حمایت می‌کند.

شکری تصریح کرد که دیدار با وزیر الجزایر بر همکاری و هماهنگی کامل میان دو کشور درخصوص لیبی متمرکز بوده است.

از سوی دیگر وزیر الجزایر در سخنانی اعلام کرد که دو کشور درخصوص اوضاع لیبی اتفاق‌نظر دارند و باید برای برقراری ثبات در این کشور دوست و همسایه و از بین بردن تروریسم در آن تمام تلاش خود را بکنند.

وی افزود که طی روزهای آینده برای حل بحران لیبی و بازگشت ثبات و امنیت به این کشور نشستی میان سه کشور الجزائر، مصر و ایتالیا برگزار خواهد شد.

عبدالقادر مساهل در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و کشورهای همسایه در حمایت از لیبی اظهار کرد که کشورش به همراه مصر برای برقراری هرچه سریعتر صلح و امنیت در لیبی تمام تلاش خود را می‌کند.

انتهای پیام

کد N761342

وبگردی