آفتاب

نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به ایران

نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به ایران

47 نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این نامه سرگشاده که توسط سناتور تام کاتن تنظیم شده و نیز به امضای مارکو روبیو و تد کروز دو تن از سناتورهای برجسته جمهوریخواه و نامزد کسب پست ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز رسیده است هدف آن نه تنها دلسرد کردن ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای است بلکه سناتورها تلاش می‌کنند تا با این نامه کاخ سفید را برای کسب اختیارات بیشتر در مورد توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار بگذارند.

سناتورهای آمریکایی در بخشی از این نامه خطاب به مقامات ایرانی نوشته‌اند: با توجه به مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره‌کنده هسته‌ای ایران با دولت آمریکا به نظر می‌رسد مقامات ایرانی با سیستم قانونی آمریکا به درستی آشنا نیستند. هرگونه توافقی در صورت عدم تایید کنگره عملی نخواهد شد و تنها در کاخ سفید باقی خواهد ماند.

در ادامه این نامه آمده است: رییس جمهور بعدی آمریکا به راحتی می‌تواند با حرکت خودکار این توافق را به طور کلی لغو کند و کنگره نیز می‌تواند مفاد این توافق را در زمان دلخواه تغییر دهد.

این در حالی است که مدافعان خلع تسلیحات هسته‌ای و موافق با توافق هسته‌ای ایران بر این باورند در صورتی که رییس‌جمهور یا کنگره بعدی آمریکا قصد لغو کردن هرگونه توافق احتمالی دولت اوباما با ایران را داشته باشند با چالش‌های بزرگی روبرو خواهند بود به خصوص اگر ایران وعده‌های خود را عملی کند.

در مدت اخیر بسیاری از جمهوریخواهان از مذاکرات دولت اوباما با ایران انتقاد کرده‌اند.

ریک پری، فرماندار جمهوری‌خواه پیشین ایالت تگزاس در این باره گفت: توافق هسته‌ای با ایران در صورتی که کنگره در جریان همه جزئیات آن قرار نگیرد امنیت ملی آمریکا و متحدانش را به خطر خواهد انداخت و رییس‌جمهور آینده آمریکا باید آن را لغو کند.

به گفته باب کورکر، دیگر سناتور جمهوریخواه، سناتورهای جمهوری خواه قصد دارند با نوشتن این نامه کنگره در جریان همه مفاد این توافق پیش از امضای آن قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، نامه این سناتورها به دلیل اختلافات برخی اعضای کنگره با دولت آمریکا منتشر شده و هدف آن تحت فشار قرار دادن اوباما برای در جریان گذاشتن کنگره از مفاد توافق قبل از انجام آن است.

انتهای پیام

کد N761237

وبگردی