آفتاب

پیش‌نویس قطعنامه جدید "پایان اشغالگری" روی میز اتحادیه عرب

پیش‌نویس قطعنامه جدید "پایان اشغالگری" روی میز اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در نشست امروز (دوشنبه) خود در قاهره مفاد پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را که قرار است به شورای امنیت برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین ارائه دهد، بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پیش‌نویس قطعنامه اتحادیه عرب که قرار است پس از بررسی در نشست امروز (دوشنبه) وزرای خارجه این اتحادیه به شورای امنیت ارائه شود، بر این مساله تاکید دارد که صلح در منطقه تنها از طریق عقب‌نشینی کامل اسرائیل از اراضی فلسطین و دیگر اراضی از جمله جولان سوریه و اراضی جنوب لبنان که همچنان در اشغال اسرائیل است، به دست می‌آید.

در این پیش‌نویس پیشنهاداتی درخصوص حل عادلانه مشکل آوارگان و اسرای فلسطینی ارائه شده است.

اتحادیه عرب بر اهمیت افزایش حمایت بین‌المللی جهت ارائه مجدد پیش‌نویس پایان اشغالگری و حل و فصل نهایی آن در شورای امنیت، تاکید کرد.

در پیش‌نویس قطعنامه جدید از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان خواسته شده تا به تماس‌های خود با مسوولان اسرائیلی جهت ملزم کردن آنها به برخورد مناسب با اسرای فلسطینی براساس توافقنامه‌های ژنو ادامه دهد و سفرهای خود به سرزمین‌های اشغالی جهت بررسی اوضاع اسرا و دیدن اقدامات نامناسب و خطرناک اسرائیل علیه آنها را پیگیری کند.

در این پیش‌نویس همچنین بر لزوم راه‌اندازی کمپینی سیاسی- رسانه‌ای در تمامی جهان برای اعلام همبستگی با اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای ارزیابی و نظارت بر اجرای قوانین بین‌المللی حقوق بشر درخصوص اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، تاکید شده است.

همچنین در این پیش‌نویس آمده است که باید شبکه‌های فشار بین‌المللی برای ملزم کردن اسرائیل به پس دادنن پیکر شهدای فلسطینی و حمایت از خانواده‌های آنها ایجاد کرد.

در این پیش‌نویس از نمایندگان کشورهای عرب حاضر در سازمان ملل خواسته شده تا برگزاری جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی مساله اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی را تقاضا کنند. همچنین تاکید شده است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو باید به تمامی مسوولیت‌های قانونی خود در قبال اسرا و تماس با مسوولان اسرائیلی جهت توقف اقدامات علیه این اسرا عمل کند.

در پیش‌نویس قطعنامه جدید از سفرای عرب در پایتخت‌های کشورهای مختلف جهان نیز خواسته شده تا از طریق اقدام سیاسی و رسانه‌ای به شرح اوضاع اسف‌بار اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی بپردازند.

در این پیش‌نویس همچنین بر لزوم تشکیل کمیته حقوقی اتحادیه عرب برای متحد کردن اقدامات لازم جهت اجرای تمامی قوانین این اتحادیه درخصوص بازداشت‌شدگان فلسطینی و تشکیل کمیته دائم کارشناسان پزشکی قانونی برای بررسی سلامتی اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، تاکید شده است.

انتهای پیام

کد N761221

وبگردی