آفتاب

رئیس‌جمهور سابق چک: سیاستمداران آمریکا و اروپا آغازگر جنگ اوکراین بودند/ روسیه مقصر نیست

رئیس‌جمهور سابق چک: سیاستمداران آمریکا و اروپا آغازگر جنگ اوکراین بودند/ روسیه مقصر نیست

رئیس‌جمهور سابق جمهوری چک معتقد است، اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی در شرق این کشور دیگر یک کشور یکپارچه نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "واسلاو کلوس"، رئیس‌جمهور سابق جمهوری چک در گفت‌وگو با روزنامه‌ای اتریشی در این باره ادامه داد: این سیاستمداران آمریکایی و اروپایی بودند که جنگ را در اوکراین آغاز کردند در حالی که روسیه مجبور شد به این اقدامات واکنش نشان دهد.

کلوس افزود: من به اقلیتی از سیاستمداران، خبرنگاران و روشنفکران تعلق دارم که معتقدند فشار از ناحیه غرب بوده است. از این منظر روسیه مقصر نیست. اقدامات روسیه در این راستا از روی اجبار بوده‌اند.

به گفته کلوس این آمریکا بوده که با تامین مالی جنبش "میدان" از طریق سازمان‌های غیردولتی به درگیری‌ها در اوکراین دامن زد.

وی خاطرنشان کرد، این حقیقت که وقایع میدان بسیار به طول انجامید به دلیل محبوبیت این جنبش نبود بلکه بیش از آن به خاطر این بود که از سوی غربی‌ها سازماندهی شده بود.

رئیس‌جمهور سابق جمهوری چک همچنین اظهار کرد، جنگ سرد در جریان است و هزینه آن نیز بسیار زیاد خواهد بود. وی نسبت به خاتمه بحران اوکراین ابراز ناامیدی کرد.

کلوس همچنین به دلیل عدم آغاز یک مذاکره حیاتی و تلاش برای حل درگیری از طریق فشار از مقامات اوکراینی انتقاد کرد. این سیاستمدار از اوکراین به عنوان کشوری همواره "شکننده و تقسیم شده" یاد کرد. وی در پایان اظهار کرد: اوکراین با وجود تمام قربانیان و ویرانی‌ها یک کشور متحد و یکپارچه نخواهد ماند.

انتهای پیام

کد N761185

وبگردی