آفتاب

اعتراف نامزد‌های تصدی وزارت جنگ اسرائیل به شکست در غزه

اعتراف نامزد‌های تصدی وزارت جنگ اسرائیل به شکست در غزه

نامزدهای تصدی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست اسرائیل در جنگ اخیر غزه، در یک مناظره تلویزیونی تلاش کردند با استفاده از این موضوع موقعیت خود را برای جانشینی موشه یعالون تحکیم کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت خبری «واللا» وابسته به روزنامه عبری یدیعوت احرونوت اسرائیل، موشه یعالون، وزیر جنگ فعلی اسرائیل از حزب لیکود، ویوآب جلانت از حزب "کولانو کحلون" و "آموس یدلین" از گروه "پایگاه صهیونیسم" از جمله چهره‌هایی هستند که در حال حاضر برای تصدی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با یکدیگر رقابت می‌کنند. این چهره‌ها با شرکت در برنامه "شنبه فرهنگی" به بررسی جنگ اخیر غزه پرداخته و در این گفت‌وگو به شدت با یکدیگر مشاجره کردند.

جلانت در این برنامه با انتقاد شدید از یعالون گفت: 30 تونل از فلسطین به داخل یک پارک کودکان در اسرائیل رسیده است و از زمان حضور یعالون در این پارک عکسبرداری هم شده است، اما وی نتوانسته کاری انجام دهد. جلانت افزود: ما داریم از 50 روز جنگی که طی آن موشک‌های زیادی بر شهر تل‌آویو و تمام قسمت‌های جنوبی فرود آمد، صحبت می‌کنیم.

جلانت که پیش از این در پست فرماندهی منطقه جنوبی فعالیت می‌کرد و خواهان آغاز دور جدیدی از حملات علیه غزه است، ادامه داد: در جنگ جدید باید پیروز شویم و من نمی‌توانم نتیجه مساوی را بپذیرم، جنگ باید کوتاه‌تر و نتایج آن بهتر باشد.

در مقابل یعالون نیز با دفاع از تصمیمات خود در جریان جنگ اخیر علیه مردم غزه گفت: هزینه اشغال غزه سالانه به 10 میلیارد شکل می‌رسد. امنیت مساله‌ای پیچیده است که شعار دادن را برنمی‌تابد. جنگ بچه‌بازی نیست و استفاده از قدرت نظامی آخرین گزینه است و تنها زمانی به کار گرفته می‌شود که دیگر گزینه‌ها ممکن نباشد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در این برنامه درباره مدیریت جنگ غزه مورد انتقادات شدیدی از سوی جریان‌های میانه‌رو و راست‌گرا قرار گرفته، گفت: جنگ بازی فوتبال نیست و اگر ما غزه را اشغال می‌کردیم، جنگ تا امروز ادامه می‌یافت و هنوز موشک‌ها از سوی غزه به سمت ما پرتاب می‌شد.

یعالون با رد این مساله که نتایج جنگ با جنبش حماس مساوی بوده، گفت: ما موفق شدیم با کمک گنبد آهنین با 4500 موشک مقابله کنیم و در مقابل 7000 هدف را "با دقت" بزنیم و 40 عملیات حماس را ناکام بگذاریم. با این شرایط نباید دیگر شعار دهیم حتی اگر به قول جلانت نتایج جنگ غزه مساوی بوده باشد.

آموس یدلین نیز گفت: رویکردهای ما در عملیات غزه درست نبود چراکه ارتش می‌توانست ضربه قوی‌تری به حماس وارد و آن را غافلگیر کند و این اتفاق نیفتاد. آنگونه که ما می‌خواستیم به حماس ضربه زده نشد.

یدلین ادامه داد: ارتش دستورات اشتباهی از سوی فرماندهان سیاسی که ضعیف بودند و تصمیمات درستی نمی‌گرفتند، دریافت کرد. قابل پذیرش نیست که با وجود امکان عملکردی بهتر و سریعتر برای ارتش اسرائیل، فرماندهی حماس را نزدیم.

انتهای پیام

کد N761141

وبگردی