آفتاب

افشای جزئیات جدیدی از فساد بزرگ در شرکت نفت دولتی برزیل

افشای جزئیات جدیدی از فساد بزرگ در شرکت نفت دولتی برزیل

دفتر دادستانی فدرال برزیل در بیانیه‌ای به منظور اعلام جدیدترین جزئیات پرونده فساد بزرگ مالی در شرکت نفت دولتی "پتروبراس" اعلام کرد، در جریان این فساد مالی، هر ماهه مبالغ هنگفتی به عنوان رشوه از سوی شرکت های بزرگ مهندسی و ساخت‌وساز به ده‌ها سیاستمدار ارشد فاسد به منظور دست‌یابی به قراردادهای سودآور، پرداخت می‌شده و اغلب این پول‌ها به حساب‌های متعلق به حزب حاکم در برزیل و هم‌پیمانان آن منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر دادستانی فدرال برزیل در بیانیه خود خاطرنشان کرد: هر ماهه سیاستمداران دخیل در این پرونده فساد بزرگ مالی، درصدی از ارزش قراردادهایی که توسط شرکت‌های بزرگ مهندسی و ساخت‌وساز با شرکت بزرگ نفت پتروبراس وابسته به دولت برزیل، بسته می‌شدند را به عنوان حق حساب دریافت می‌کردند.

این جزئیات در حالی منتشر می شوند که اوایل روز جمعه، دادگاه عالی برزیل با صدور حکمی خواهان تحقیقات علیه 54 سیاستمدار ارشد برزیل به اتهام ارتباط با این فساد بزرگ مالی شد.

به گفته مقامات قضایی برزیل، انتظار می رود با بررسی هر چه بیشتر روابط سیاستمداران با این فساد مالی که در جریان آن دست کم 800 میلیون دلار رشوه و حق حساب دریافت شده، تعداد مقامات دخیل در این پرونده افزایش یابد.

براساس قوانین برزیل هر گونه تحقیقات علیه قانونگذاران و سیاستمداران ارشد اجرایی این کشور باید از سوی دادگاه عالی این کشور تایید شود. همچنین هرگونه طرح اتهام مجرمانه و محاکمه علیه چنین سیاستمدارانی باید مورد تایید دادگاه عالی قرار گرفته و از سوی این دادگاه صورت گیرد.

از جمله کسانی که در این پرونده هدف تحقیقات قرار گرفته‌اند، فرناندو کولور، رییس جمهوری سابق برزیل و سناتور فعلی و همچنین رنان کالهیروس، رهبر فعلی سنا و ادواردو کانها، رهبر مجلس سفلی پارلمان هستند.

کالهیروس در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه اطلاعات مورد درخواست دادگاه را ارائه خواهد کرد.

همچنین ادواردو کانها نیز گفت، اتهامات مربوط به دست داشتن وی در این فساد مالی دارای انگیزه سیاسی بوده و او می‌تواند به آسانی آن‌ها را رفع کند.

انتهای پیام

کد N760653

وبگردی