آفتاب

حمایت چین از ساخت‌وسازها در جزایر مورد مناقشه با همسایگانش

حمایت چین از ساخت‌وسازها در جزایر مورد مناقشه با همسایگانش

وزیر خارجه چین امروز (یکشنبه) از سیاست مورد مناقشه پکن در بازسازی و ساخت‌وساز در جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی که باعث نگرانی‌های منطقه‌ای شده دفاع کرد و گفت: پکن به دنبال نقض قوانین بین‌المللی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سال گذشته میلادی، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین تلاش کرد تا توجه منطقه جنوب شرق آسیا را به سمت تسهیل تنش مربوط به جاه‌طلبی پکن در جزایر مورد مناقشه سوق دهد اما اقدامات پکن در بازسازی این جزایر بار دیگر ادعای چین را در تصرف این جزایر که «اسپارتلیز» نام دارد، برجسته کرده است.

چین مدعی مالکیت 90 درصد دریای چین جنوبی است و در همین حال، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز مدعی بخش‌هایی از این جزایر است.

چین پیشتر اقدامات ساخت‌وساز را در شش صخره آبی که در جزایر مذکور تصرف کرده، آغاز کرده و این ساخت‌وساز آشکارترین نهاد دولت شی‌ جین پینگ برای نشان دادن دیپلماسی به شکل قدرتنمایی است.

وزیر امور خارجه چین در جریان کنفرانس سالانه جنوبی در حاشیه نشست پارلمان این کشور گفت: پکن ساخت‌وساز ضروری را در این جزایر انجام می‌دهد. ما برخی کشورها را که به دنبال ساخت‌وساز غیرقانونی در منزل مردم هستند را دوست نداریم و اظهارنظرهای غیرموجه درباره فعالیت در منازل شخصی خودمان را نمی‌پذیریم.

موضع سرسختانه چین باعث نگرانی در واشنگتن، توکیو برخی کشورهای جنوب شرق آسیا شده که چین به شدت به دنبال نقض قوانین بین‌المللی و پیش بردن قوانین و اهداف خودش است.

انتهای پیام

کد N760051

وبگردی