آفتاب

سنایی: از مشکلات کنونی در تجارت تهران-مسکو انتقال پول است

سنایی: از مشکلات کنونی در تجارت تهران-مسکو انتقال پول است

سفیر ایران در مسکو در با تاکید بر این‌که «یکی از مشکلات کنونی در تجارت تهران-مسکو انتقال پول است» گفت: باز کردن حساب مشترک و معامله مستقیم با ریال و روبل در مبادلات تجاری برای دو کشور فوق‌العاده مهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در حاشیه مراسمی به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی به سئوال‌های خبرنگار pravda.ru پاسخ داد، که این سایت خبری به تازگی این گفت‌وگو را به شرح زیر منتشر کرده است:

آقای سفیر، اخیراً شاه عربستان سعودی تغییر یافت. چنانچه معلوم است ایران در منطقه خاورمیانه، در منطقه خلیج فارس نقش خیلی محسوسی ایفا می‌کند ولی روابط با عربستان سعودی نسبتاً متغییر است. آیا در رابطه با تغییر قدرت در عربستان سعودی چشم‌انداز بهبود این روابط و تعاون ایران و عربستان سعودی در حل مسائل خاورمیانه ممکن است؟

- اوضاع خاورمیانه در حال حاضر کلاً متشنج است و من فکر می‌کنم همکاری منطقه‌ای برای برقراری صلح و امنیت اهمیت فراوان دارد. ما معتقدیم عربستان سعودی کشور مسلمان بزرگ و جدی است و ما در درجه اول امید واریم که عربستان سعودی در حل اوضاع منطقه نقش مثبتی داشته باشد و ثانیاً روابط عادی بین ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شود؛ زیرا معتقدیم ایران و عربستان سعودی، روابط آن‌ها، تبادل نظر آن‌ها به نفع منطقه و برقرار شدن ثبات در منطقه است. شاهزاده عبدالله از دنیا رفت، آیا تغییری در کار بود یا نیست؟ از یک طرف امید هست. و از طرف دیگر، اوضاع منطقه متشنج است، سیاست قبلی نتیجه‌ای نداده است. عربستان سعودی با محافظه کاری بسیاری تغییر می‌کند، ولی ببینیم چه می‌شود.

امید هست. امروز روسیه سیاست مبادله تجاری با کشورها با ارز ملی را پیاده می‌کند. فکر می‌کنم دولت روسیه به ایران هم چنین پیشنهادی کرده است. چشم‌انداز کاربرد ارز ملی در امور بازرگانی ایران و روسیه چگونه است؟ آیا این چشم‌انداز موجود است و آن‌ها برای ایران تا چه حد مفید هستند؟

- این مسئله در حال حاضر بررسی می‌شود. بانک‌های مرکزی ما مذاکره می‌کنند و ما امیدواریم به نتیجه برسیم بخاطر این‌که این امر هم برای روسیه و هم برای ایران و هم برای تجارت میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مشکلات کنونی مسئله انتقال پول است. به همین دلیل فکر می‌کنم باز کردن حساب مشترک و معامله مستقیم با ریال و روبل برای دو کشور فوق العاده مهم است. ولی ما در این بخش دارای تجربه هستیم. در دوران شوروی ایران و شوروی حساب مشترک داشتند. تمام محاسبه‌ها با روبل و ریال بود.

یعنی شما فکر می‌کنید کاربرد ارز ملی در امور بازرگانی دو کشور امکان پذیر و مفید است؟

- فکر می‌کنم این امر واقعی و مفید است. بله.

اخیراً در رسانه‌های گروهی در مورد معامله نفت به ازای کالا بین ایران و روسیه خیلی اظهار نظر شد. از حجم بزرگ نفت و حجم بزرگ کالا سخن به میان آمده بود. لطفاً بگویید این معامله به چه شکل خواهد بود؟ یا به عیارت دیگر چنین معامله‌ای امکان پذیر است؟ و دورنمای آن چیست؟

- می‌دانید هرگز چنین معامله‌ای در مورد مبادله نفت با کالا نبوده است. ولی ایران و روسیه موافقتنامه گسترش بازرگانی و همکاری، از جمله موافقتنامه امضا شده در سال 2014 را دارند. این معاملات مجموعه‌ای از پروژه‌ها موجود است و همکاری در حوزه نفت و گاز و انرژی هم بین آن‌هاست. اجرای اسناد امضا شده در سال 2014 و از جمله ساخت بوشهر-2 و بوشهر-3 در سال 2015 بر روابط ما با روسیه اثر خیلی شدیدی خواهد گذاشت.

انتهای پیام

کد N759970

وبگردی