آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

وقف جمعی گامی برای ایجاد موقوفات اصل جمهوری اسلامی است

وقف جمعی گامی برای ایجاد موقوفات اصل جمهوری اسلامی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این سازمان درصدد است با همراهی مردم و علما سرمایه عظیم وقف در کشور را احیا کند، نباید فقط به موقوفات دوران صفوی افتخار کرد، بلکه باید با وقف جمعی موقوفات اصل جمهوری اسلامی را ایجاد کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این سازمان درصدد است با همراهی مردم و علما سرمایه عظیم وقف در کشور را احیا کند، نباید فقط به موقوفات دوران صفوی افتخار کرد، بلکه باید با وقف جمعی موقوفات اصل جمهوری اسلامی را ایجاد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در همایش ملی آیت‌الله میرزا ابراهیم خویی، واقف خیراندیش و شهید مشروطه اظهار کرد: این همایش تجلیل از شهید، عالم، مجتهد و واقف خیراندیشی است که نه تنها ثروتش بلکه جان خود را نیز وقف کرده است.

وی با اشاره به جایگاه والای شهدا در محضر خداوند، گفت: شهید به ذات خداوند توجه دارد و شخصیت‌هایی که چنین توجهی داشته باشند، ابدی شده و فراموش نمی‌شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به این‌که «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متأسفانه توجه به عالمان واقف مورد غفلت قرار گرفته بود» تصریح کرد: پیش از این از وقف‌های سلطنه‌ها و دوله‌ها یاد می‌شد درحالی که تعداد قابل توجهی از واقفان علما هستند.

وی با اشاره به رویکرد اوقاف و امور خیریه کشور بر معرفی واقفان عالم، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف عالمان واقف شناسایی و بزرگ داشته شوند.

محمدی گفت: وجود عالمان واقف نشان دهنده این است که عالمان که مردم را راهنمایی و هدایت می‌کنند به فکر معیشت و زندگی آنها نیز هستند.

نماینده ولی فقیه به زندگی محقرانه آیت الله شهید میرزا ابراهیم خویی اشاره کرد و افزود: سفیر فرانسه در توصیف شخصیت و ابعاد زندگی این عالم واقف می‌گوید: آیت الله میرزا ابراهیم با وجود برخورداری از ثروت فراوان زندگی محقری داشت و به مردم کمک می‌کرد و بسیار مورد احترام عموم بود.

وی با تأکید بر این‌که «باید با بازگشت به هویت خود به دنبال ایجاد وقف‌های جدید باشیم تا غفلت‌ها را جبران کنیم» تصریح کرد: این مسأله که امام خمینی (ره) بعد از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند:« موقوفات باید به حالت وقفیت بازگردد»، تیزهوشی و توجه امام راحل به سرمایه‌های دینی، ملی و عظیم مردمی را بیان می‌کند که باید همچنان در خدمت عموم قرار گیرد.

محمدی اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که «فرهنگ وقف بیش از گذشته در بین مردم ترویج شود یا این که عمل امینانه به موقوفات مورد توجه قرار گیرد» نشان دهنده عنایت ایشان به موقوفات است.

وی گفت: با توجه به نظر سنجی صورت گرفته مشخص شد 70 درصد مردم از آثار، برکات و احکام وقف بی اطلاع هستند بنابراین سازمان اوقاف و امور خیریه با رویکرد جدیدی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری اقدام کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این‌که «موقوفات کشور در سال‌های اخیر چندین برابر شده است» تأکید کرد: این امر نشان می‌دهد که ظرفیت برای افزایش موقوفات در کشور وجود دارد چراکه مردمی که در هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشته‌اند مال و ثروت خود را نیز در راه اعتلای ارزش‌های دینی و انقلابی وقف می‌کنند.

محمدی با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه، گفت: طلاب و روحانیون احکام و قوانین وقف را نشر دهند و تصور نکنند که همه مردم از احکام وقف آگاهند.

وی با اشاره مکانیزه و سیستمی شدن فعالیت‌های امور اوقافی گفت: ثبت 500 هزار صفحه وقف نامه در سامانه جامع اوقاف که حتی شامل موقوفات 11 قرن پیش نیز می‌شود، گواه بر تمدن و تاریخ پر افتخار این مملکت است که مردمانش به اختیار خود برای قرآن، امام حسین(ع)، فقرا، مستمندان و زیارت ائمه معصومین اموال‌شان را وقف کرده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این سازمان درصدد است با همراهی مردم و علما سرمایه عظیم وقف در کشور را احیا کند، نباید دیگر به موقوفات دوران صفوی افتخار کرد باید موقوفات اصل جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود که چندین هزار نفر واقف شوند و موقوفه‌ای جمعی به ثبت رسد تا بتواند در حل مشکلات راهگشا باشد.

محمدی اعلام کرد: در سه استان برای بیماری‌های صعب العلاج و سرطانی وقف‌های جمعی در حال ایجاد است که باید با فرهنگسازی در دیگر نقاط کشور نیز انجام شود.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که به وظیفه شرعی در راستای اجرای امینانه نیت واقفان تلاش می‌شود.

محمدی گفت: با راه اندازی سامانه جامع موقوفات سند اجاره‌های ثبت شده و کسی نمی‌تواند از نیت تخطی کند چراکه قابل پیگیری است.

در ادامه مراسم از تمبر یادبود آیت الله میرزا ابراهیم خویی، واقف عالم و شهید مشروطه با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه و جمعی از ائمه جمعه و مسؤولان خوی رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N759966

وبگردی