آفتاب

پرو سفیر خود را از شیلی در بحبوحه تنش‌های دو جانبه خارج می‌کند

پرو سفیر خود را از شیلی در بحبوحه تنش‌های دو جانبه خارج می‌کند

پرو اعلام کرد، سفیر خود را از شیلی و در بحبوحه وخامت روابط دیپلماتیک به خاطر اتهام جاسوسی نظامی خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، پرو در حال حاضر دو افسر درجه‌دار نیروی دریایی را تحت پیگرد قرار داده و سومین نفر را به اتهام جاسوسی برای شیلی مورد بازجویی قرار داده است.

این مساله باعث وخامت روابط میان پرو و شیلی شده است. درست یک‌سال پس از آنکه براساس حکم دادگاه بین‌المللی مناقشه مرز دریایی میان دو کشور حل و فصل شد، انتظار می‌رفت تا عدم اعتماد چند ساله میان دو طرف از بین برود.

دولت لیما به سانتیاگو تاکید کرد تا تحقیقاتی را برای یافتن مسوولان و عاملان این جاسوسی و تضمین عدم رخداد چنین مساله‌ای در آینده انجام دهد.

دولت پرو همچنین با اعلام تصمیم خود در خارج کردن سفیرش از سانتیاگو، بر خواسته‌اش از شیلی برای انجام تحقیقات در این‌باره تاکید کرد.

وزارت امور خارجه پرو در بیانیه‌ای اعلام کرده است، دولت لیما تا زمانی که از اوضاع و شرایط رضایت پیدا کند، روند خروج سفیر را از شیلی پی می‌گیرد.

شیلی نیز در عوض اعلام کرد که در تصمیم یک کشور مستقل دخالت نمی‌کند و وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت: این مساله‌ای است که کاملاً به دولت پرو ربط دارد و ما در تصمیم یک کشور مستقل دخالت نمی‌کنیم.

این نخستین باری نیست که روابط دو کشور در پی مساله جاسوسی مخدوش می‌شود. در سال 2010 افسری از نیروی هوایی پرو به اتهام فروش اطلاعات به شیلی به 35 سال حبس محکوم شد.

رئیس دادگاه‌های نظامی پرو گفت که محاکمه دو افسر نیروی دریایی این کشور ممکن نیست تا اوت 2015 تکمیل شود و تحقیقات درباره دخالت افسران عالی‌رتبه در این پرونده در حال انجام است.

انتهای پیام

کد N759759

وبگردی