آفتاب

اتحادیه اروپا محاصره لیبی را بررسی می‌کند

اتحادیه اروپا محاصره لیبی را بررسی می‌کند

اتحادیه اروپا در حال بررسی احتمال محاصره لیبی با هدف کنترل صادرات نفت، ریشه کنی و توقف ارسال سلاح به این کشور و جلوگیری از ورود سیل عظیم آوارگان به اروپا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات در ریگا لتونی گفت: ما گزینه‌های متفاوت را درباره حضور اتحادیه اروپا و راه‌های مختلفی که این اتحادیه می‌تواند از طریق اقدامات امنیتی به حمایت از لیبی بپردازد در نظر گرفته و در حال بررسی هستیم.

این گفت‌وگوها شامل گزینه نخست گشت‌زنی ناتو در مدیترانه و در پی اعمال فشار از جانب کشورهای جنوب اتحادیه اروپا به ویژه ایتالیا و فرانسه بود.

پیشتر نیز هیاتی از کارشناسان سازمان ملل خواستار ایجاد یک نیروی ناظر برای توقف صادرات غیرقانونی نفت لیبی و کنترل سلاح شده بودند.

برناردینو لئون، فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی به روزنامه ایتالیایی کوریر دلاسرا گفته بود که مطمئن است این مساله توسط سازمان ملل به تصویب می‌رسد و این هیات ناظر در لیبی مستقر می‌شود.

وی در مصاحبه‌ای گفت: اقداماتی هستند که اتحادیه اروپا می‌تواند به واسطه آن‌ها در مسیر درست گام بردارد. هدف ما حفاظت از لیبی و جلوگیری از صادرات غیرقانونی نفت و ورود آوارگان به اروپاست. ایتالیا به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آید و نیازمند کمک است.

تعداد افرادی که به خاطر وخامت اوضاع احتمالا لیبی را ترک می‌کنند در سال جاری میلادی به رکود می‌رسد به طوری که رئیس آژانس مرزی Frontex اروپا اعلام کرده است: ما آماده رویارویی با اوضاع سخت در سال جاری میلادی هستیم. براساس منابع به ما گفته شده که از 500 تا یک میلیون مهاجر قرار است لیبی را ترک و به اروپا سفر کنند. براساس اوضاع موجود و پیش‌بینی‌های صورت گرفته ما نمی‌توانیم با سیل عظیم این مهاجران رو به رو شویم. 280 هزار مهاجر غیرقانونی در سال گذشته میلادی وارد اتحادیه اروپا شدند در حالیکه در سال 2013 تنها 100 هزار مهاجر وارد این اتحادیه شده بودند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز گفت: هرگونه اقدام برای مساله مهاجران حداقل تا برگزاری موفقیت آمیز مذاکرات صلح داخلی لیبی با تعلیق مواجه می‌شود و همه چیز به این مذاکرات بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N759541

وبگردی