آفتاب

رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان: برنامه‌های مشترک فرهنگی زمینه‌ساز مناسبات سیاسی است

رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان: برنامه‌های مشترک فرهنگی زمینه‌ساز مناسبات سیاسی است

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی ایران و ترکمنستان زمینه‌ساز مناسبات سیاسی و اقتصادی است.

رسول اسماعیل‌زاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به برگزاری برنامه «روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان» اظهار کرد: تقریبا سه سال است که این برنامه در ترکمنستان برگزار می‌شود که امسال نیز در آستانه سفر رییس‌جمهور ایران به ترکمنستان اجرایی شد.

او افزود: مسوولان دو کشور به این مسأله واقف شده‌اند که جدی گرفتن اشتراکات فرهنگی ایران و ترکمنستان در تحقق اهداف در سایر زمینه‌ها مؤثر است و اساسا تفکیک فرهنگ این دو کشور کار سختی است.

وی ادامه داد: فرهنگ اجداد و نیاکان این دو کشور منشا مشترک دارد و علاوه بر 1200 کیلومتر مرز زمینی و مشترک سیاسی، در فرهنگ این دو خطه مرزی وجود ندارد.

اسماعیل‌زاده در ادامه توضیح داد: برنامه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان در 14 اسفند با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به دعوت وزیر فرهنگ ترکمنستان به‌طور رسمی افتتاح شد.

او ادامه داد: در این برنامه دیپلمات‌های کشورهای امارات، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، روس، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی، مقامات عالی رتبه ترکمنستان، سفیر ایران و اساتید و دانشجویان ترکمن حضور داشتند و حضور پرشور مردم نیز کاملا هویدا بود.

اسماعیل‌زاده گفت: گروه‌های هنری اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یک گروه اصیل ایرانی و ترکمنی آذربایجانی و گروه فرهنگی هنری استان خراسان شمالی و نوازندگان دوتار و خوانندگان فولکلوریک در این استان، در این برنامه‌ها خوش درخشیدند.

وی افزود: در نمایشگاهی که در قالب این برنامه برگزار شد نیز صنایع دستی از استان‌های مختلف ایران به نمایش گذاشته شد هم‌چنین استقبال از غرفه خوشنویسی بسیار عالی بود که مردم به صف ایستاده بودند تا خوشنویسان اسم آن‌ها را خوشنویسی کنند.

او ادامه داد: برگزاری نمایشگاهی از مفاخر و مشاهیر خراسان شمالی که توسط جهاددانشگاهی گردآوری و برپا شده است نیز با استقبال چشمگیری مواجه شد و هر یک از تابلوهای مفاخر خود به‌عنوان کتابی از شخصیت معرفی شده گویای زندگی‌نامه وی بود.

اسماعیل‌زاده ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین برنامه‌هایی در هر دو کشور ایران و ترکمنستان تداوم داشته باشد و دستاوردهای خوبی از آن‌ها حاصل شود.

برنامه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان تاریخ 14 اسفندماه در عشق‌آباد آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N759493

وبگردی