آفتاب
ظریف در دیدار وزیر خارجه اردن:

ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در همه زمینه هاست

ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در همه زمینه هاست

وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه خاورمیانه و خلیج فارس منطقه ماست و ما بخشی از آن هستیم گفت: ایران آماده همکاری در خصوص یک برنامه بلند مدت در موضوعات مختلف با همه کشورهای منطقه است

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر جوده، وزیر امور خارجه پادشاهی اردن که به ایران سفر کرده است ظهر امروز با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

محمد جواد ظریف در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه اردن در ایران، ضمن تاکید بر لزوم ادامه گفتگوها و همکاریهای کشورهای منطقه در خصوص افراطی گری و تروریسم افزود: اقدامات تروریستی وحشیانه که نمونه آن را در مرگ خلبان اردنی شاهد بودیم قابل قبول نیست و باعث خدشه به تصویر اسلام می شود. آنان علاوه بر جرایمی که مرتکب می شوند، تلاش می کنند بین ما تفرقه ایجاد نمایند.

وی افزود: ما هم معتقد به تعامل و تبادل نظر جدی و صریح در خصوص موضوعات مختلف منطقه ای هستیم تا به یک درک متقابل برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان به تلاش های رژیم صهیونیستی در تغییر توجهات کشورهای منطقه از مسایل اصلی به مسایل فرعی اشاره کرد و افزود: توجه به این ترفند اسرائیلی ها به نفع همگان در منطقه خواهد بود.

ظریف با بیان اینکه روابط با همسایگان و مسایل منطقه ای اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است تاکید کرد: من همواره اعلام کردم مسایل منطقه ای برای ما اولویت دارد و ما نیازمند بحث در خصوص ترتیبات منطقه ای هستیم.

وی با بیان اینکه خاورمیانه و خلیج فارس منطقه ماست و ما بخشی از آن هستیم افزود: ایران آماده همکاری در خصوص یک برنامه بلند مدت در موضوعات مختلف با همه کشورهای منطقه است.

در این دیدار، وزیر امور خارجه اردن هم ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، رایزنی با مقامات ایرانی در شرایط کنونی منطقه را بسیار با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت : ایران کشوری مهم در منطقه است و معتقدیم می توانیم در موضوعات منطقه ای با تهران همفکری و پیرامون موضوعات گوناگون تبادل نظر داشته باشیم.

آقای جوده، تروریسم و افراطی گری را مشکل اصلی منطقه دانست و افزود: این مشکل شیعه یا سنی نمی شناسد.

وزیر خارجه اردن گفتگو در خصوص مسایل منطقه را از اصول بنیادین سیاست خارجی کشورش خواند و افزود: بی ثباتی و خشونت و افراطی گری در منطقه ما چند سالی است ریشه دوانده و ما معتقدیم هر چه زودتر باید ثبات سیاسی و امنیت به منطقه باز گردد و به همین منظور نیازمند یک وحدت و انسجام میان همه کشورهای اسلامی هستیم که در این راستا گفتگو با برادران ایرانی و رایزنی در خصوص مسایل منطقه ای برای ما مهم است.

وی در ادامه با توجه به نقش پر رنگ منطقه ای ایران، افزود خوب است اتحادیه عرب همانند گفتگوهایی که با دیگر کشورها دارد، گفتگوی عربی – ایرانی هم داشته باشد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات فوق در خصوص موضوع فلسطین، تحولات عراق و سوریه و نیز آخرین تحولات مذاکرات هسته ای تبادل نظر شد. همچنین قرار شد موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد و درآینده نزدیک برگزار شود.

کد N759084

وبگردی