آفتاب

شکست مذاکرات صلح در سودان جنوبی

شکست مذاکرات صلح در سودان جنوبی

رهبران گروه‌های مختلف سودانی در رسیدن به توافقی برای پایان دادن به بیش از یک دهه جنگ داخلی ناکام ماندند؛‌ اتفاقی که راه را برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه این کشور هموارتر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر اتیوپی در این خصوص اظهار کرد؛ سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، رهبر شورشیان این کشور ضرب الاجل دستیابی به یک توافق صلح را از دست داده و مذاکرات روز جمعه به موفقیت مورد نظر منتهی شد.

هیلما ریام (سالگن، رئیس جمهور اتیوپی طی بیانیه‌ای که از روی سازمان اختیارات بین دولتی منتشر شد در این باره گفت: مساله هم از نظر اخلاقی و هم از نظرسیاسی غیرقابل قبول است.

سالگن در این بیانیه همچنین انتقادات شدید سازمان اختیارات بین دولتی آفریقا را علیه کر و مچار ابراز کرد.

وی خطاب به مردم سودان جنوبی که کشورشان در سال 2011 از پس از جنگی طولانی و سخت از خارطوم مستقل شد اظهار کرد: ای مردم با تداوم جنگ علیه منافع شماست. این جنگ باعث نقض مقدس‌ترین و خطیرترین وظایف رهبران از جمله برقراری ثبات و سعادت برای شما و مردمانشان است.

وی ادامه داد: من از رهبران می‌خواهم در پیشنهاد همکاری و راه حل به جای تاکید بر مواضع قدیمی، شجاعت به خرج دهند. متاسفانه با گذشت ضرب الاجل به نظر می‌رسد که به خواهش‌های ما توجهی نشده است.

جنگ داخلی در سودان جنوبی در دسامبر سال 2013 و در پی اتهامات کر علیه مچار مبنی بر تلاش برای یک کودتا آغاز شد.

پیش از این سازمان ملل هفته گذشته برای فشار وارد کردن بر گروه‌های درگیر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن علیه کسانی که روند صلح را خدشه دار می‌کنند تحت تحریم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N759054

وبگردی